Med svarta dieselpustar och dovt motormuller drog veteranmaskintrÀffen i gÄng och besökarna strövade intresserat runt bland grÀvmaskiner, veterantraktorer och allsköns tungviktare frÄn ett svunnet sekel.
â Det Ă€r de hĂ€r maskinerna som har byggt Sverige, konstaterade Anders Karlsson frĂ„n VingĂ„ker som till vardags jobbar med nĂ€sta generation maskiner som motorutvecklare pĂ„ Scania i SödertĂ€lje.
Nyare maskiner arbetar Àven Rickard Petterson med som traktorreparatör pÄ Jakobsson smide och motor, fast han hÀvdar att han Àr anti mot allt med knappar och data.
â Hemma fĂ„r man skruva med vad man vill!
Skopan pÄ hans lingrÀvmaskin frÄn 1965 tuggade sig raskt genom stenkummel och jordmassor som om det vore frukostflingor.
â Jag har tre stycken men det kanske behövs en till! Det Ă€r gubblekstuga, sandlĂ„da pĂ„ hög nivĂ„, garvade han nĂ€r han klev ner frĂ„n förarhytten till sin Kockums Landsverk - 230.
Tillsammans med kompisen Micke FÀllman, som har Äkeri, hade han Àgnat flera dagar Ät att flytta tunga veteranfordon till TrollÄsen med grÀvmaskinstrailer.
â Jag Ă€r med i maskinhistoriska föreningen och vi tyckte det var dags att hitta pĂ„ nĂ„got 8i VingĂ„ker. Det Ă€r första gĂ„ngen, men om folk tycker att det Ă€r roligt kan det bli fler, konstaterade han.
En bit bort kÀmpade en annan VingÄkersbo tappert med att vevstarta sin behÀndiga dumper med 2-cylindrig dieselmotor.
â HĂ€r finns ingen elektronik, den Ă€r helt mekanisk. Det Ă€r roligt med lite ovanliga grejer och vi brukar skoja jag och frun om att det hĂ€r Ă€r vĂ„r skottkĂ€rra, sade han.
En annan publikmagnet var John Ohlssons Ängmaskin frÄn 1991 som eldades varm inför demonstrationen.
â De hĂ€r anvĂ€ndes till tröskverk och stenkross, förklarade Niklas Eriksson som var med och hjĂ€lpte till.
SjÀlv Àr han nybliven Àgare till en militÀrlastbil av mÀrket GMC frÄn 1944.
â Den Ă€r fullutrustad. En vĂ€rsting! Jag samlar pĂ„ militĂ€rfordon och köpte den för tvĂ„ mĂ„nader sen. Den anvĂ€ndes för att transportera material och folk och har inget tak. Den hĂ€r varianten byggdes mellan 1944 och 1945 och dĂ„ var det materialbrist, berĂ€ttade han.