Tonvis med veteranmuskler spÀndes pÄ TrollÄsen

Intresset var stort nÀr maskinhistoriska föreningen under lördagen anordnade en veteranmaskintrÀff tillsammans med SMK VingÄker.

Huvudfokus under veterandagen lÄg pÄ tyngre veteranfordon som lingrÀvmaskiner.

Huvudfokus under veterandagen lÄg pÄ tyngre veteranfordon som lingrÀvmaskiner.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-06-29 15:30

Med svarta dieselpustar och dovt motormuller drog veteranmaskintrÀffen i gÄng och besökarna strövade intresserat runt bland grÀvmaskiner, veterantraktorer och allsköns tungviktare frÄn ett svunnet sekel.

– Det Ă€r de hĂ€r maskinerna som har byggt Sverige, konstaterade Anders Karlsson frĂ„n VingĂ„ker som till vardags jobbar med nĂ€sta generation maskiner som motorutvecklare pĂ„ Scania i SödertĂ€lje.

Nyare maskiner arbetar Àven Rickard Petterson med som traktorreparatör pÄ Jakobsson smide och motor, fast han hÀvdar att han Àr anti mot allt med knappar och data.

– Hemma fĂ„r man skruva med vad man vill!

Skopan pÄ hans lingrÀvmaskin frÄn 1965 tuggade sig raskt genom stenkummel och jordmassor som om det vore frukostflingor.

– Jag har tre stycken men det kanske behövs en till! Det Ă€r gubblekstuga, sandlĂ„da pĂ„ hög nivĂ„, garvade han nĂ€r han klev ner frĂ„n förarhytten till sin Kockums Landsverk - 230.

Tillsammans med kompisen Micke FÀllman, som har Äkeri, hade han Àgnat flera dagar Ät att flytta tunga veteranfordon till TrollÄsen med grÀvmaskinstrailer.

– Jag Ă€r med i maskinhistoriska föreningen och vi tyckte det var dags att hitta pĂ„ nĂ„got 8i VingĂ„ker. Det Ă€r första gĂ„ngen, men om folk tycker att det Ă€r roligt kan det bli fler, konstaterade han.

En bit bort kÀmpade en annan VingÄkersbo tappert med att vevstarta sin behÀndiga dumper med 2-cylindrig dieselmotor.

– HĂ€r finns ingen elektronik, den Ă€r helt mekanisk. Det Ă€r roligt med lite ovanliga grejer och vi brukar skoja jag och frun om att det hĂ€r Ă€r vĂ„r skottkĂ€rra, sade han.

En annan publikmagnet var John Ohlssons Ängmaskin frÄn 1991 som eldades varm inför demonstrationen.

– De hĂ€r anvĂ€ndes till tröskverk och stenkross, förklarade Niklas Eriksson som var med och hjĂ€lpte till.

SjÀlv Àr han nybliven Àgare till en militÀrlastbil av mÀrket GMC frÄn 1944.

– Den Ă€r fullutrustad. En vĂ€rsting! Jag samlar pĂ„ militĂ€rfordon och köpte den för tvĂ„ mĂ„nader sen. Den anvĂ€ndes för att transportera material och folk och har inget tak. Den hĂ€r varianten byggdes mellan 1944 och 1945 och dĂ„ var det materialbrist, berĂ€ttade han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!