En 90-Ă„ring sitter i sin âĂ„lderdoms ynkedom och nödâ och ropar till Gud âi den mörka nattâ. Han ger röst Ă„t sin fruktan och skrĂ€ck och ber om ett halmstrĂ„ av hopp. I matsalen har han hört tystnaden eka, sedan en av de gamla fĂ„tt sig tillvrĂ„lat att âBordsplaceringen / bestĂ€mmer vi / inte du!â Men han har ocksĂ„ mött en Ă„ldrad kvinnas leende mitt över frukostbordet.
Nu berÀttar han i diktboken SÄnger frÄn Àldreomsorgen om sina erfarenheter och tankar.
Satte riktlinjerna
Han Àr inte vem som helst. Hans namn Àr Ragnar Thoursie och han var 1945 med och satte riktlinjerna för den nya svenska poesin. Det skedde med boken Emaljögat, vars betydelse knappast kan överskattas. à r 2008 var den en av anledningarna till att Thoursie sent omsider fick Svenska Akademiens Kungliga pris.
Ragnar Thoursies produktion Àr begrÀnsad. SÄ tyst var det lÀnge omkring honom, att kommande generationer knappast visste att han fanns och Ànnu mindre anade hans omstörtande betydelse för svensk lyrik. Han valde ÀmbetsvÀrlden i stÀllet för pennan och lade under ett lÄngt yrkesliv sin kraft pÄ statsförvaltningen.
Utsiktspunkt mot döden
Nu talar han alltsĂ„ frĂ„n sin utsiktspunkt mot döden. Han gör det, skriver han, âobekymrad om ambitionerâ och âutan större ansprĂ„kâ.
NÀra prosan flyter hans diktrader. Omslaget till SÄnger frÄn Àldreomsorgen visar fragment frÄn ett lapptÀcke hans mor sytt. Hennes teknik och hans Àr beslÀktade. BÄda redovisar arbeten knutna till det förgÄngna.
Det ansprÄkslösa och enkla dominerar dikterna, som inte bara portionerar ut en gammal mÀnniskas barndomsminnen utan skarpt iakttagande naglar fast hjÀlpbehövande gamlas utsatthet, dÀr den möter förstelningen i det system de Àr hÀnvisade till:
Vi gamla Àr föremÄl för omsorg.
Visst Àr det underbart!
Bara vi inte blir föremÄl
i omsorgen.
Ăldres isoleringsstraff
Det befÀngda dyker upp i mÄnga skepnader. Till exempel hur man döljer det faktum att ÄldringsvÄrden dömer gamla till den isolering och ensamhet som eget boende innebÀr och tror sig ha gjort sitt nÀr rollator, blöjor och mediciner finns pÄ plats. Eller den egenartade bestÀmmelse som författaren stött pÄ, att personalen Àr förbjuden att tala om de gamlas sjukdomar. Tyst Àr det ocksÄ om livet:
SÄlunda förtigs allt som Àr mest vÀsentligt:
Arbetet som utförts,
Sjukdomen som plÄgar.
Tystnad. SĂ€nkta huvuden i salen.
Den ödslighetens vind, som sveper genom sidorna, viker av och försvinner inför bilderna frĂ„n barnaĂ„ren: Fadern med sina ömmande, svettiga fötter efter Ă€ndlösa timmar som lokförare. StrumpknĂ€na som modern stoppat och hennes tysta grĂ„t i köket, nĂ€r hon petats ur Missionskören. Andakten inför mĂ„ltiden med Ă„rets första fĂ€rskpotatis. SmĂ„ skĂ€rvor av tid som blĂ€nker innan slutstationen nĂ„tts, det vĂ€ntande ögonblick som Thoursie beskriver som âmin ensak, den stora.â