Tejpbitar på brevlådorna i Strångsjö - och även på andra håll i kommunen - har engagerat många. Men nu finns en enkel förklaring till tejpgåtan.
Christian Svärdh arbetar med att dela ut reklam i ett stort område, från Duveholms herrgård via Djulökvarn, Gatstuberg, Strångsjö till Djupvik och Ändebol, en sträcka på 13,5 mil och ungefär 600 brevlådor sammanlagt.
Av dessa vill en del inte ha reklam alls och andra lådor används bara sommartid och ska inte ha reklam på vintern. De lådor som inte ska ha reklam är märkta, men märkningen kan sitta så att den är svår att se. Sommarlådorna är inte märkta och reklamutdelarna har tidigare fått öppna lådorna för att se om det ligger gammal reklam i den. Det fick Christian Svärdh att fundera på hur han kunde effektivisera reklamutdelningen, och efter koll med arbetsledaren om det var okej köpte han en rulle röd tejp och började märka lådorna.
‒Ett streck betyder "ej reklam" och två streck betyder "sommarbrevlåda".
Han ville inte skriva på lådorna, eller märka dem med färg, eftersom andra postutdelare tidigare kritiserats hårt när de märkt lådor på det sättet, men tyckte att tejp var en bra lösning.
‒Med ett sådant stort utdelningsområde kan man inte hålla reda i huvudet på vilka lådor som inte ska ha reklam och vilka som är sommarbrevlådor, speciellt när det gäller ställ med många lådor på rad. Därför sitter det nu tejpbitar på lådorna. Det är alltså inget fuffens och kriminellt menat med detta, säger Christian Svärdh.
Han vill gärna slå ett slag för att brevlådeägare ska skotta framför sina lådor, och att "ej reklam"-skyltar ska sitta synligt på lådans framsida, inte på locket eller på sidan.
Gäller det sommarbrevlådor vill Christian Svärdh gärna att lådorna ska vara tillstängda med exempelvis silvertejp eller snöre. Han efterlyser också reflexer på lådorna, eftersom de kan vara svåra att se i mörker. Reflexen ska sitta på den sida, där han har satt tejpbitarna.