‒För mindre än två månader sedan satt vi här, bekymrade över att det så kallade Scaniatåget försvunnit från turlistan. Vi sa att vi skulle ta upp kampen för Scaniapendlarna och det har vi gjort. Vi vet hur viktig arbetspendlingen är för dem som bor i Katrineholm, Flen och Vingåker, säger Monica Johansson, ordförande för Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
Sedan dess har Sörmlands kollektivmyndighet, Katrineholms kommun, Mälab och Landstinget Sörmland suttit i diskussioner med Trafikverket och SJ, med syfte att få fram en lösning som fungerar för dem som pendlar mellan Katrineholm och Södertälje.
‒Det har varit en väldigt konstruktiv dialog och oerhört komplicerat, säger Monica Johansson.
Diskussionerna är nu avslutade. Under tisdagseftermiddagen presenterades en tillfällig lösning.
‒Vi har vridit och vänt på möjligheterna att hitta luckor i tågplanen, att justera andra tåg. Men det fanns inget utrymme och då får vi gilla läget. Då gick vi vidare tillsammans med SJ. Vi har tittat på flera lösningar men fastnat för en, säger Göran Gullbrand, ansvarig för trafik och infrastruktur på Mälab.
Lösningen blir att tåg 275, från Stockholm till Linköping, gör ett extra uppehåll vid Södertälje syd och i Katrineholm
‒Vi tror att det här tidsläget passar pendlarna bra. Tåget går från Södertälje klockan 15.55 och ankommer till Katrineholm klockan 16.35, fortsätter Gullbrand.
Tåget är som regel fullt men platser kommer att frigöras för resenärer med pendlarkort.
‒Man minskar helt enkelt försäljningen av biljetter, säger Göran Gullbrand.
‒Jag är verkligen jätteglad för Katrineholms del, för Scaniapendlarnas och för deras familjers del. Många har hört av sig och varit väldigt oroliga, säger Göran Dahlström.
‒Det är otroligt vilket arbete man har lagt ner på att hitta en lösning. Det är mycket svårare än man tror, fortsätter han.
Lösningen är tillfällig under 2018. Under tiden kommer Sörmlands kollektivmyndighet, Katrineholms kommun, Mälab och Lanstinget Sörmland kommer att arbeta vidare för att hitta en permanent lösning med det ordinarie tåget.
‒Vi måste hitta en långsiktig lösning så att man vet att mitt tåg går om både tre och fyra år så att jag kan ta det där jobbet i Flen eller i Stockholm, säger Mattias Pfiel, analytiker, Sörmlandstrafiken.