Svårt att nå fram till vårdcentralen Linden

Många har svårt att komma fram på telefon till vårdcentralen Linden just nu. Tillgängligheten är sedan årsskiftet bland den sämsta i Sörmland, visar statistik från landstinget.

Ulla Jordán, enhetschef på vårdcentralen Linden, är väl medveten om svårigheterna för patienter att komma fram på telefon till dem. Anledningen menar hon är att fler ringer samtidigt som omsättningen på sjuksköterskor är stor.

Ulla Jordán, enhetschef på vårdcentralen Linden, är väl medveten om svårigheterna för patienter att komma fram på telefon till dem. Anledningen menar hon är att fler ringer samtidigt som omsättningen på sjuksköterskor är stor.

Foto:

Övrigt2017-03-25 06:00

Ringer man till vårdcentralen Linden just nu är det mycket sannolikt att man möts av en röst som förklarar följande:

– På grund av ovanligt hög belastning på vårdcentralen är vår telefonkö för tillfället fylld. Genom våra e-tjänster på 1177.se kan du bland annat avboka tid och förnya recept dygnet runt. Var god återkom nästkommande vardag.

Flera av Katrineholms-Kurirens läsare har vittnat om detta och därmed ringt upp dagen därpå i stället, för att då mötas av samma röst, samma fraser. Utan att komma fram.

I januari i år hade vårdcentralen Linden, som har drygt 15800 listade patienter, den sämsta telefontillgängligheten bland samtliga av Sörmlands 27 vårdcentraler.

Enligt landstingets egen statistik på telefontillgänglighet hade Linden då 56 procents tillgänglighet och i februari det något bättre 69 procent. I snitt är det näst sämst i Sörmland just nu.

Vårdcentralerna Smeden och Tunafors i Eskilstuna har haft sämre siffror än så, 55 procent under februari 2017 respektive 53 procent i maj 2015. Men bottenrekordet de senaste två åren är ändå Vår Vårdcentral i Katrineholm som enbart hade 45 procents telefontillgänglighet i november förra året.

Landstingets mål för tillgänglighet är 90 procent.

– Problemet är att det ringer fler efter nyår då det blev avgiftsfritt på vårdcentralerna, sedan har vi sjuksköterskor som nyligen slutat och nya som börjat och är under inskolning, säger Ulla Jordán, enhetschef på vårdcentralen Linden, som är mycket väl medveten om den sämre tillgängligheten.

I januari 2016 ringdes 5069 samtal till Linden, att jämföra med 6862 i januari 2017. Alltså inkom 1793 samtal fler i år än förra året.

– Vi håller på med ett förbättringsarbete gällande flöden i vården som vi hoppas komma i gång med inom ett par veckor.

Ulla Jordán berättar att alla sjuksköterskor som är i tjänst på Linden bemannar telefonerna på morgonen och att hundratals samtal inkommer varje dag.

– Det här är beklagligt, men det ska ju också ske en medicinsk prioritering av de som ringer in, det får man inte glömma och jag är uppriktigt ledsen att vi inte räcker till, säger hon.

Tillgänglighet via telefon

Under 2016 snittade vårdcentralen Linden på 82 procents tillgänglighet. Under 2015 var siffran 88 procent. I december 2016 var tillgängligheten 86 procent, men i januari 2017 endast 56 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om