Stridsvagnsföraren kan sin vagn

Det svenska försvarets Stridsvagn S var en av de stora begivenheterna på Hästkraftens dag i Brevens bruk. Föraren Kent Connedal kan den utan och innan.

Övrigt2012-05-20 21:58

Stort och tungt var i mycket temat för dagen, och den våldsamma kraften i stridsvagn S användes denna dag för att krossa skrotfärdiga bilar. Hemma i Karlskoga skjutsar Kent Connedal Bofors' kunder i den ibland.

Om hur det kommer sig att han kan köra den säger han:

- Det här har varit mitt arbetsliv. Jag började med det 1965 och har varit med på det mesta som gjorts på den här, som anställd på Bofors.

Han har kört vagnen och har som användare deltagit i den tekniska utvecklingen.

- Man använder sig av en dieselmotor. Den har gasturbin också, den är enkom för driften av vagnen.

Stridsvagn S är en svenskutvecklad stridsvagn som togs fram under det kalla krigets dagar på -50 och -60-talet. Den är byggd för försvar och har inte exporterats till något annat land.

- Den är inte byggd för offensiv. Den skjuter fantastiskt bra, är fortfarande bland de bästa i världen på att skjuta.

I en jämförelse av stridsvagnar som gjordes av tv-kanalen Discovery kom stridsvagn S på sjätte plats. De flesta av de 300 som tillverkades är skrotade numera. Vagnen togs ur bruk 1997. Några enstaka finns kvar.

- Den här är en av de få som är helt funktionell, säger Kent Connedal.

- Den står på Bofors testcenter. Det är Bofors eget skjutfält.

Kunder som kommer får en åktur "på kul" om de vill.

- Såna här visningar har jag gjort på Viiby krog två gånger förut. Annars är jag mest på skjutfältet.

Welcome to hell står det på sidan av stridsvagnen. På frågan varför säger Kent Connedal att marknadschefen tycker att det ska se ut så.

- Skjutfälten är ett litet helvete egentligen. Det skjuts och förstörs.

Om hur det känns att köra säger han:

- Jag har gjort det så mycket, men det kan vara roligt än i dag. Jag är pensionär i dag, men jobbar som konsult.

Kent Connedal kör aldrig med periskop, som man använder i strid. På S ser det ut som en låda.

- Jag sitter med ögonen jämnt ovanför periskopet.

Kent Connedal hoppar vigt upp på vagnen och klättrar ned i förarposition.

- En får en viss känsla för en sån här produkt. Visst känner jag för vagnen, det blir ju så, säger han med värmländsk klang på rösten.

Nästa år ska det bli mer stridsvagnskörning på Hästkraftens dag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om