I Solna ligger nästan alla, 99,8 procent, av bostäderna inom 400 meter från en hållplats för kollektivtrafik. I Överkalix är det bara var åttonde bostad, 11,7 procent, som gör det, enligt nya siffror från Statistiska centralbyrån, SCB.
Rikssnittet ligger på 78 procent och snittet i Sörmland är något lägre, 74,9 procent.
Den sörmländska kommun som har minst antal bostäder inom 400 meter från en hållplats är Trosa med 58,5 procent.
Högst ligger Eskilstuna med 85,3 procent.
I Vingåker ligger 77,3 procent av bostäderna inom 400 meter från kollektivtrafiken och i Katrineholm är siffran 82,6 procent.
– En förutsättning för att man ska göra färre resor med bil är att man har tillgång till kollektivtrafik, säger Agata Bar Nilsson, utredare på Boverket.
Den nya statistiken kommer att vara ett underlag för Boverkets uppföljning av miljökvalitetsmålet "God bebyggd miljö".
– En av de saker som vi vill följa är kopplingen mellan bebyggelsestruktur och kollektivtrafik, och huruvida man bygger i närheten till de hållplatser som finns. Det som blir intressant är att se skiftningen efter 2015 när man började bygga mycket, säger Agata Bar Nilsson.
Av nytillkomna bostäder 2015 i hela riket byggdes 83 procent inom 400 meter från en hållplats. Siffran för hela bostadsbeståndet är 78 procent.
Men variationerna i dagsläget är som sagt stora över hela landet.
Från Solna och Sundbyberg, som ligger nära en total täckning, till mindre orter, inte sällan belägna i glesbygden, som norrländska Arvidsjaur (13,4 procent) men även en ort som Perstorp i Skåne med endast 17,8 procent.