I måndagens Kuriren ifrågasatte Vingåkersbon och pendlaren Börje Zetterman vägunderhållet på väg 52 mellan Vingåker och Läppe. Väglaget är oftast bättre när han lämnar område Flen och kör in i område Hallsberg på sin väg mot Örebro.
Trafikverket medger nu att skillnader kan förekomma på olika sidor om gränsen, trots att samma entreprenör, Svevia, har hand om underhållet i båda områdena.
– Vi har en entreprenör men två olika kontrakt och det är olika åkare som plogar vägarna, säger Peter Miinalainen, projektledare för underhåll i område Flen.
Svevia har alltså mängder av underentreprenörer, oftast bosatta i det område de sköter om, menar Miinalainen.
Skillnaderna i väglaget uppstår enligt honom då olika chaufförer börjar i olika ändar av vägsnutten de har hand om.
– Det kan vara så att ena området börjar från en sida och sedan ska en chaufför klara sitt område på fyra timmar. Då kan det vara så att den ena chauffören kör sin sträcka från ena hållet medan den andra börjar från andra hållet, säger Peter Miinalainen och påpekar att det kan dröja fyra timmar innan en viss sträcka plogas eller saltas.
– Åtgärdstiden fyra timmar är densamma överallt, det kan vara en orsak till det hela.
Sedan beror det mycket på var en viss chaufför bor någonstans, menar Miinalainen. Den som plogar väg 52 har också väg 214 mot Äs att ta hand om och föraren försöker ha så lite tomkörning som möjligt.
Vilka krav är rimliga?
– Vi har ju krav på friktion och de ska hållas. Vi försöker också kika på att åtgärdstider hålls. Får vi signaler om avåkningar så tittar vi på våra stationer om det varit minusgrader i vägbanan och ifall det har varit blött. Då ser vi ifall entreprenören gjort någon åtgärd. Sedan är det ju också en fråga vad man har för däck och hur man framför sitt fordon, säger Peter Miinalainen.
En väg som är olycksdrabbad, förutom väg 52, är väg 214 mellan Läppe och Äs. I höstas klassade Trafikverket om den från att ha varit sandväg till att bli saltväg, berättar Peter Miinalainen.