Handläggarna på Strängnäs kommun som sköter försörjningsstödet kan i dag endast nås en halvtimma, måndag till torsdag. Detta strider enligt de två Strängnäsbor som gjort JO-anmälan mot förvaltningslagen som säger att myndigheter ska vara lättillgängliga för allmänheten. Utöver de sammanlagt två timmarna som gäller för samtal fanns tidigare möjlighet att lämna meddelanden på telefonsvararna. Men eftersom tjänsten ansågs för tidskrävande slopades den.
- Ärendetillströmningen har varit främsta skälet till att den togs bort. Men vi har märkt att de som har drivkraft fortsätter att ringa, ytterst till mig. Följden kan då bli att fel person engageras, vilket inte alltid leder till tidsbesparingar, säger Bengt Gustafsson.
Även socialtjänsten i Katrineholm har begränsade telefonresurser när det gäller att hantera redan inskrivna individer.
- Alla handläggare har i snitt 70 till 90 ärenden och är ofta belastade av möten dagtid, säger Erik Spolander, tillförordnad socialchef.
Tycker du själv att den tillgänglighet ni har i dag är rimlig om man ser till lagstiftningen?
- Jag har inte fått några signaler från allmänheten i Katrineholm att de skulle uppleva det som ett stort problem, säger han.
I Vingåker kan redan inskriva klienter nå sina handläggare en timme varje förmiddag, måndag till fredag.
- Det slår väldigt olika. Vissa tider är det ingen som ringer, säger Rose-Marie Andersson, assistent på förvaltningen.