Exakt hur den ska se ut Ă€r Ă€nnu inte klart, men just nu har Scenkonst Sörmlands tekniske chef Anders Westbom gĂ„tt in som tillförordnad scenkonstchef medan ordinarie chefen Maria Weisby i stĂ€llet tagit pĂ„ sig uppdraget som regissör för âEtt dockhemâ, den förestĂ€llning som under sommaren ska spelas pĂ„ NynĂ€s, för att sedan gĂ„ ut i lĂ€net.
Anders Westbom ansvarar för administration och budget medan musikproducent Pontus Langendorf gÄtt in som konstnÀrlig samordnare.
Mikael Palo sÀger att uppdelningen Àr en fingervisning om att arbetsuppgifterna har varit för omfattande för att en enda person ska rÀcka till för att leda Scenkonst Sörmlands verksamhet.
â DĂ€rför kommer vi att skapa nya ledningsstrukturer framöver. Vi arbetar utifrĂ„n det som mĂ„nga andra scenkonstinstitutioner redan konstaterat, att det Ă€r svĂ„rt att hinna med bĂ„de det administrativa ledningsuppdraget och ett konstnĂ€rligt uppdrag. Det blir ofta kompromisser som sliter bĂ„de pĂ„ personal och verksamhetsutveckling, och vi tittar alltsĂ„ nu pĂ„ att inom befintligt tjĂ€nsteutrymme hitta andra inriktningar pĂ„ ledningsfunktioner inom Scenkonst Sörmland.
För tre Är sedan gjordes en översyn av Scenkonst Sörmlands organisation. Som en konsekvens inrÀttades en ny tjÀnst som kommunikationschef. Totalt fanns 24 sökande till tjÀnsten som kom till för att avlasta scenkonstchefen Maria Weisby och ge henne utrymme att fokusera pÄ rollen som konstnÀrlig ledare.
Tanken var ocksÄ, enligt Mikael Palo, att den nya funktionen skulle sprida kunskap om verksamheten i dialog med publiken och stÀrka Scenkonst Sörmlands varumÀrke.
Elenor Wolgers som anstÀlldes som kommunikationschef blev dock bara kvar pÄ jobbet i tio mÄnader. Som tÄgpendlare frÄn Stockholm tyckte hon att resorna till och frÄn Eskilstuna blev för tuffa. I samband med att hon slutade pÄ sin tjÀnst sommaren 2018 kritiserade hon landstinget Sörmlands beslut att helt ta bort Scenkonst Sörmlands egen logga.
NÀr landstinget vid Ärsskiftet 2018-19 döpte om sig till Region Sörmland lanserades nÀmligen en ny varumÀrkesstrategi. En rad verksamheter plockades in under nÀckros-loggan. Bara FolktandvÄrden, NynÀs slott och Sörmlands museum fortsÀtter pÄ egna logotype-ben.
Elenor Wolgers framhöll att Scenkonst Sörmland lagt ned bÄde pengar och energi pÄ att förankra sitt eget varumÀrke.
â Man ska vara försiktig med att byta loggor. Det Ă€r inte bra för ett varumĂ€rke att Ă€ndras, det Ă€r förvirrande för publiken, sade Elenor Wolgers som numera Ă€r marknadschef pĂ„ lĂ€nsmusiken i Stockholm.