"Borttaget före visning". Den texten möter allt fler som letar hus. Vid tidningens sökning pÄ villor, radhus och bostadsrÀtter i Katrineholm och VingÄker en vanlig tisdag Àr tvÄ bostÀder i Katrineholm och en i VingÄker sÄlda före visning. Det innebÀr att mÄnga husletare, som vÀntar pÄ visningen, inte fÄr chansen att ens se huset. Fördelen för sÀljaren kan mÄnga gÄnger vara att man slipper ha visning och snabbt vet vad man fÄr för sitt hus.
âDet Ă€r egentligen dumt att uttrycka sig principiellt om att sĂ€lja före visning, i vissa lĂ€gen kan det vara nödvĂ€ndigt för sĂ€ljaren, sĂ€ger Andreas Nord, fastighetsmĂ€klare pĂ„ FastighetsbyrĂ„n.
Men, fortsÀtter han, för mÀklare Àr inte fenomenet sÀrskilt bra.
âVisningarna Ă€r vĂ„r show. Det Ă€r dĂ„ vi trĂ€ffar folk. Om vi sumpar visningen sumpar vi tio kundmöten, med personer som sjĂ€lva Ă€r potentiella sĂ€ljare. Det ligger inte i vĂ„rt intresse alls, att inte fĂ„ den chansen, sĂ€ger han.
Samtidigt finns det fördelar med att informera om husen innan de Àr till salu pÄ riktigt.
âFastighetsbyrĂ„n har en produkt som heter "pĂ„ gĂ„ng". Man börjar marknadsföra objektet innan det Ă€r till salu, men dĂ€r det kommer att bli försĂ€ljning framöver. Det Ă€r ett sĂ€tt för sĂ€ljaren att förbereda sig och ett sĂ€tt för oss som mĂ€klare att visa att det finns intresse. "Du ser", kan vi sĂ€ga, "du har fem som Ă€r intresserade av ditt hus".
DÄ och dÄ har förhandsinformationen den effekten att nÄgon fÄr syn pÄ huset och lÀgger ett bud.
âVi som mĂ€klare Ă€r skyldiga att framföra alla bud. Det Ă€r sĂ€ljaren som avgör om den vill sĂ€lja eller inte, men det Ă€r alltid mĂ€klaren som fĂ„r skĂ€ll av missnöjda kunder, sĂ€ger Andreas Nord.
Det hÀnder att sÀljare sÀger nej till förhandsbud, men Andreas Nord konstaterar att marknaden i Katrineholm inte Àr lika förutseende som den i Stockholm.
âI Stockholm vet man att priset gĂ„r upp med 10-15-20 procent efter visning. HĂ€r vet man inte det pĂ„ samma sĂ€tt.