RekordmÄnga drönare flyger över Sörmlandskommunerna

Den yrkesmÀssiga anvÀndningen av obemannade luftfarkoster vÀxer snabbt.

Övrigt2017-03-01 05:00

För att pÄ uppdrag, eller i kommersiellt syfte, fÄ flyga en kamerabestyckad drönare utom synhÄll krÀvs tillstÄnd frÄn Transportstyrelsen. I dagslÀget finns knappt 2 000 utfÀrdade tillstÄnd i landet.

Sedan Högsta förvaltningsdomstolen i oktober fastslog att drönare som filmar eller fotar omfattas av kameraövervakningslagen krÀvs Àven tillstÄnd frÄn lÀnsstyrelsen. Domen fick drönarbranschen att gÄ i spinn. "Vi Àgnar oss inte Ät kameraövervakning" kan den unisona responsen sammanfattas.

I dagslÀget finns ett tiotal formella tillstÄnd som berÀttigar till flygningar över Sörmland. Förutom Polismyndigheten och Missing people mÀrks frÀmst företag som arbetar med att exempelvis kartera, inspektera, och mÀta frÄn luften. NÄgra jobbar med film eller bildtagning för olika ÀndamÄl. Betydligt fler aktörer förmodas dock utföra arbeten.

‒MĂ„nga har frĂ„gat sig varför de ska söka tillstĂ„nd för nĂ„got de inte Ă€gnar sig Ă„t (kameraövervakning), som tar ett halvĂ„r att fĂ„ svar pĂ„ och kostar cirka 4 000 kronor Straffen Ă€r heller inte avskrĂ€ckande, sĂ€ger Gustav Gerdes, utbildningsansvarig pĂ„ branschorganisationen UAS Sweden som företrĂ€der registrerade, yrkesverksamma drönarpiloter.

Han sÀger sig ha talat med ett hundratal fotografer som fotar och filmar med drönare.

‒ Bara en uppger att han har dragit ner pĂ„ verksamheten, de andra jobbar pĂ„ som vanligt.

Det exakta antalet drönare, eller UAS (Unmanned Aerial System), i Sverige Àr okÀnt. Branschorganisationen UAS Sweden uppskattar antalet till 500 000 - 750 000 farkoster.

‒Det Ă€r en extrem ny bransch. Jag har visserligen flugit i Ă„tta Ă„r men de senaste tre Ă„ren har det exploderat. Den kommersiella anvĂ€ndningen av flygande system vĂ€xer enormt. Ska du investera i aktier sĂ„ Ă€r drönarbranschen ett bra alternativ, sĂ€ger Gustav Gerdes.

Den kritiserade kopplingen mellan drönare och kameraövervakning vÀntas ocksÄ försvinna i höst. Regeringen har lyssnat pÄ kritiken och Justitiedepartementet föreslÄr att drönare undantas frÄn kameraövervakningslagen. Kravet pÄ tillstÄnd frÄn lÀnsstyrelserna försvinner och enskildas personliga integritet ska i stÀllet skyddas av reglerna i personuppgiftslagen (PUL).

UAS Sweden som Àr en av remissinstanserna vÀlkomnar förslaget, och föreslÄr i sin tur att man Àven inför ett "drönarkörkort".

‒Vi vill ha hĂ„rdare regler och mer kontroll. Ett körkort skulle ge större legitimitet Ă„t det vi hĂ„ller pĂ„ med. Vi vill styra upp branschen och visa seriositet gentemot myndigheterna. Man ska kunna lita pĂ„ att vi har koll och vet vad vi gör, sĂ€ger Gustav Gerdes.

Hobbyflygarnas framfart i luftrummet behöver inte stÄ i strid med den yrkesmÀssiga utvecklingen. Men risken finns, menar UAS Sweden.

‒Vi vill verkligen inte att drönare ska fĂ„ dĂ„lig status. Den som stĂ„r hemma hos sig sjĂ€lv och fotar sin nakensolande granne Ă€r inte en professionell aktör. Alla som flyger en drönare ska kĂ€nna till vad som gĂ€ller kring flygsĂ€kerhet, riskbedömning, personlig integritet och hur man ska hantera materialet efterĂ„t, sĂ€ger Gustav Gerdes.

Svenska företag tillhör de ledande i vÀrlden vad gÀller utveckling av drönarnas anvÀndningsomrÄden.

‒Det hĂ€nder saker hela tiden och jag tror att bland annat transportbranschen stĂ„r pĂ„ tur. I dag Ă€r det ganska vĂ€rdelöst att frakta och leverera men utvecklingssidan Ă€r pĂ„ stark frammarsch. Om tre Ă„r lĂ€r det se annorlunda ut. DĂ„ Ă€r det möjligt med betydligt lĂ€ngre flygtider som öppnar för allt fler anvĂ€ndningsomrĂ„den.

Han tror Àven att rÀddningstjÀnsterna inom fem Är ska kunna ha en drönare framme pÄ olycks- eller brandplats nÄgon minut efter larmet.

‒Drönare kan förse rĂ€ddningsledaren med livebilder redan under utryckning. NĂ€r du ringer 112 sĂ„ skickas en autonom (sjĂ€lvstyrd) drönare. Men det krĂ€vs en utbyggnad av infrastrukturen, ett navigationssystem som inte Ă€r gps-baserat utan koordinerar efter utplacerade radiofyrar. Det krĂ€ver ocksĂ„ ett nytt regelverk eftersom man mĂ„ste kunna integrera det vanliga trafikflyget. Jag kanske Ă€r för optimistisk men jag tror att vi har systemet pĂ„ plats om fem Ă„r, och att det Ă€r fullt utbyggt om tio Ă„r, sĂ€ger han.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!