Professor i filosofi om oron för brottslighet: "Vi tror det vi vill tro"

Synen pĂ„ brottsligheten i samhĂ€llet har fĂ„tt en identitetsskapande funktion, sĂ€ger filosofiprofessorn Åsa Wikforss. ‒Vi tror det vi vill tro, inte det vi har skĂ€l att tro.

Övrigt2017-11-22 05:30

Oron för att utsÀttas för brott Àr större Àn den faktiska risken, men trots det kan det vara svÄrt att ta till sig att det kanske inte Àr sÄ illa stÀllt med brottsligheten i samhÀllet.

Som tidningen berÀttat upplever en stor del av sörmlÀnningarna otrygghet och oro för vÀxande brottslighet i samhÀllet Men generellt Àr vi inte mer utsatta Àn resten av landet. Utsattheten för mÄnga brottskategorier har ocksÄ minskat över tid. Men sociala medier Àr en plattform dÀr ökad exponering av brottsrapportering fÄr spridningseffekter i form av otrygghet. Det vittnar lÀnets kommunpoliser och polismÀstare om. De berÀttar ocksÄ att det Àr svÄrt att ta sig igenom bruset och förmedla en nyanserad och balanserad bild av brottsligheten.

Åsa Wikforss, författare och professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet förklarar att synen pĂ„ brottsligheten i samhĂ€llet har fĂ„tt en identitetsskapande funktion.

Vi har, sÀger hon, som mÀnniskor generellt en tendens att i vissa situationer inte riktigt vilja ta till oss evidens och belÀgg.

‒Det gĂ€ller speciellt övertygelser som Ă€r centrala för vem man uppfattar sig sjĂ€lv vara som person. Vi tror pĂ„ vissa saker för att de stĂ„r som symboler för den grupp vi tillhör. Det skyddar vĂ„r identitet.

Dessa tendenser mĂ€rks sĂ€rskilt tydligt i debatten kring Ă€mnen som har vetenskapen pĂ„ sin sida, till exempel klimatet och vaccin, men dĂ€r mĂ„nga Ă€ndĂ„ tror pĂ„ det de vill tro, förklarar Åsa Wikforss vidare.

För vissa grupper har det i dag enligt henne ocksÄ blivit en central idé att samhÀllet inte fungerar lÀngre och att brottsligheten bara ökar som ett uttryck för det.

‒Det kan dĂ„ vara vĂ€ldigt svĂ„rt för den gruppen att ifrĂ„gasĂ€tta den hĂ€r övertygelsen. En sak som samverkar hĂ€r Ă€r det som kallas bekrĂ€ftelsebias, vilket innebĂ€r att vi tenderar att bara ta till oss det som bekrĂ€ftar vĂ„ra egna uppfattningar.

Åsa Wikforss pekar hĂ€r pĂ„ populism och krafter i samhĂ€llet som spelar pĂ„ rĂ€dsla.

‒Det kan vara samhĂ€llsomstörtande och hĂ€r finns inget intresse av att visa att det inte Ă€r sĂ„ illa egentligen.

PÄ sociala medier och i dagens medielandskap sprids desinformation vÀldigt lÀtt och effektivt.

‒Det Ă€r livsfarligt. HĂ€r bidrar vi alla genom att dela utan att tĂ€nka. Man gĂ„r i gĂ„ng pĂ„ kĂ€nsla och sedan Ă€r det försent. Den faktaresistens vi ser i dag Ă€r resultatet av den nya mediesituationen.

NĂ€r desinformation vĂ€l Ă€r ute Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att korrigera, fortsĂ€tter Åsa Wikforss.

‒NĂ€r man vĂ€l tagit till sig en felaktig övertygelse kan det vara vĂ€ldigt svĂ„rt. En massa försvarsmekanismer gĂ„r i gĂ„ng och i vĂ€rsta fall kan en baktĂ€ndning ske, man tror Ă€nnu starkare pĂ„ det falska man trodde innan. Att bara informera rĂ€cker inte, eftersom det stĂ„r kĂ€nslor i vĂ€gen. Man behöver ta sig bakom skölden och skapa tillit och förtroende. Rationella argument hjĂ€lper bara om man inte kĂ€nner sig hotad.

Vi tÀnker selektivt

Konfirmeringsbias/bekrÀftelsebias hÀnvisar till en typ av selektivt tÀnkande dÀr man tenderar att lÀgga mÀrke till det som bekrÀftar de egna övertygelserna och att ignorera, inte leta efter, eller undervÀrdera relevansen hos det som sÀger emot dessa övertygelser. Om man till exempel hyser övertygelsen att fler patienter kommer till akuten dÀr man arbetar vid fullmÄne sÄ kommer man att notera de intagningar till akuten som sker vid fullmÄne, men inte vara uppmÀrksam pÄ mÄnen nÀr intagningar sker under mÄnadens övriga nÀtter. En tendens att göra detta under lÄnga perioder kommer att stÀrka din övertygelse om förhÄllandet mellan fullmÄne och olyckor och andra mÄnrelaterade effekter, omotiverat mycket.

KĂ€lla: Vetenskap och Folkbildning

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!