Julstjärnor lyser i fönstren och doften av bryggkaffe och nybakade kakor sprids i dagrummet på avdelning B3 på Strandgårdens äldreboende. Här bor fem personer på en avdelning med åtta platser, och dagpersonal Mia Nystrand och Kerstin Hull säger att de inte ser några större problem med att få tiden att räcka till alla.
- Här kommer personal snabbt när man larmar, säger 97-årige Erik Warve.
Men på andra avdelningar kan patienter behöva vänta innan de får hjälp när de larmat personal, berättar Lotta Pettersson, undersköterska på en av Strandgårdens demensavdelningar. Skälet är att mer personal behövs, uppger hon.
- På morgonen är vi ofta bara två stycken på åtta boende. Om någon då larmar när vi hjälper en boende med personlift som kräver två personer, har vi inte möjlighet att gå ifrån direkt, berättar hon.
Situationen är en helt annan än för ett par år sedan, då personalstyrkan var större, och de boende flera gånger i veckan hade tillgång till tre personer dagtid, berättar Lotta Pettersson.
- Vore vi en eller två personer till, skulle man verkligen hinna med det man vill göra med de boende, säger hon, och säger att hon inte är ensam om att önska mer personal till boendet. Men från patienter och anhöriga möter personalen oftast förståelse, berättar hon.
- Vi gör vad vi kan för att göra dagen meningsfull för de boende, och låter dem komma ut på promenad när de önskar. Men vid morgonarbetet då vi har flera ringningar på en gång, kan boende få bli sittande och bara vänta på hjälp. En del blir otåliga, det kan kännas akut för dem, säger Lotta Pettersson.
Men Maria Sabelström, sjuksköterska på Strandgårdens demensboende, märker inte av fler inrapporterade avvikelser sedan boendet drog ned på personal för ett par år sedan.
Det handlar om ett par fallolyckor per månad, och avvikelser i medicinering någon gång varannan månad, uppger hon.
Om de boende larmar om något akut, kan personalen kontakta en sjuksköterska på boendet för att få hjälp, säger hon.
Anna-Lena Ramstedt, biträdande äldreomsorgschef, anser att bemanningen på Strandgården är tillräcklig för att personal ska hinna med alla patienter, också när vårdpersonal kommer få ägna mer tid åt dokumentation av de boende i det nya kvalitetsregistret Senior alert framöver.
- Vi bedömer att personalen ska hinna med det. Annars får vi följa upp detta, säger hon.