Patienter fick stå åt sidan under turbulent tid i fjol

Årskontroller av diabetespatienter och hälsoundersökningar av asylsökande fick stå åt sidan när Vår vårdcentral hade bemanningsproblem. Det framgår av Hälsovalsstabens granskning av vårdcentralen.

Hälsovalsstabens samlade bedömning är att inga allvarliga brister har identifierats i Vår vårdcentrals verksamhet. Samtidigt noteras i granskningen att patienter har fått stå åt sidan i samband med bemanningsproblemen.

Hälsovalsstabens samlade bedömning är att inga allvarliga brister har identifierats i Vår vårdcentrals verksamhet. Samtidigt noteras i granskningen att patienter har fått stå åt sidan i samband med bemanningsproblemen.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-03-01 19:05

I slutet av 2016 publicerades ett antal artiklar om Vår vårdcentral i Katrineholms-Kuriren. Bland annat Hälsovalsstaben en så kallad revision av vårdcentralen. Syftet med den var att säkerställa att vårdcentralen lever upp till de krav som ställs på verksamheten.

Revisionen har genomförts av två team, i tre delar. De har gått igenom data, intervjuat ledningen för vårdcentralen samt rådgivningssjuksköterskor samt en receptionist. Granskningen är nu klar.

Av den framgår bland annat att Vår vårdcentral missade 3357 telefonsamtal under november i fjol. Övriga månader presenteras i faktarutan här intill.

Det nationella målet är att 90 procent av alla som ringer ska bli uppringa av en rådgivningssköterska. På Vår vårdcentral ligger snittet på 71 procent.

Av granskningen framgår att telefontillgängligheten periodvis varit dålig på grund av sjukdom i sköterskegruppen men också att antalet läkarbesök och antalet individer som får läkarbesök har minskat de senaste två åren.

‒Att antal läkarbesök minskat kan bero på flera saker. Dels arbetar vi med att bygga upp våra sköterskemottagningar och då står doktorerna bakom som rådgivande. Vi tror att det är en del av framtiden då läkarbristen är så uttalad och för närvarande inte ser ut att bli bättre. Ett annat skäl kan vara att vi startat från noll listade vilket betyder att flertalet som listat sig under de första åren behövt ett läkarbesök, det behovet har nu troligen minskat då inte samma antal listar sig längre, säger Håkan Forssell, verksamhetschef på Vår vårdcentral.

Hälsovalsstabens samlade bedömning är att inga allvarliga brister har identifierats. Det finns dock förbättringspotential på ett flertal områden. Hälsoval noterar också att vårdcentralen i samband med bemanningsproblemen prioriterat ner andra delar av primärvårdsuppdraget, bland annat årskontroller av diabetespatienter samt hälsoundersökningar av asylsökande.

Håkan Forssell delar revisionens bild av verksamheten.

‒Årskontroller och hälsoundersökningar har endast tillfälligt fått stå tillbaka då vi måste omprioritera inom verksamheten. Dessa ingår också i vårt uppdrag och löper på som vanligt i dag, berättar han.

Hälsovalssstaben har även önskat en återrapportering från vårdcentralen, och fått det.

‒I vår rapport till Hälsoval redogör vi för aktuella åtgärder. Dessa är att rekrytera fler rådgivningssköterskor, rehabilitera de som är sjukskrivna och skola in på timmar så att vi kan få hjälp vid låg bemanning, säger Håkan Forssell.

Missade samtal

(Antalet besvarade samtal inom parentes)

Januari: 95 (3016)

Februari: 787 (2881)

Mars: 2315 (3490)

April: 2228 (2800)

Maj: 2291(2760)

Juni: 153 (2759)

Juli: 79 (2423)

Augusti: 106 (3144)

September: 334 (3245)

Oktober: 1163 (2945)

November: 3357 (2745)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om