Det är trots allt till Kullbergska kören som nämnda faktorer kokar ner.
Och karlen? Nej, det är inte körledaren Peder Larsson utan gästsolisten Arne Eklöf. Vid repetitionen i onsdags kväll övade han några steg i primadonneskorna. Men framför allt sjöngs det; ur samlingslokalen strömmade såväl Abba som John Kander, jazz och opera ut i Talltullens vårkväll.
– Vi är en av få körer som använder operaarior som uppsjungning, blinkade Larsson.
Opera står inte på söndagens program. Men lite operett blir det. Och många kända sånger ur musikaler och filmer. Det är temat för föreställningen som kören övat för i nästan ett år.
Kullbergska kören har en bred repertoar och många framträdanden i ryggen sedan 2000. Då var den en renodlad arbetsplatskör, bildad för att sjunga på sjukhusets vårdavdelningar – vilket den fortfarande gör. Sedan dess har fler medlemmar och stämmor tillkommit.
Kören har framträtt på scener både när och mer fjärran; den har sjungit på operahusets tak i Oslo, i Holmenkollen och Skagen och stått och frusit på Katrineholms stortorg. I Perrongen har Kullbergska kören hittat en ny, välkomnande scen där även årets julkonsert planeras.
Men först och främst helgens konsert, regisserad av Lena Sirrewius och med soloframträdanden av flera körmedlemmar.
– Det blir inte bara sång utan också framträdanden som lite lättsamt ska illustrera de olika inslagen. Men vad – det är en överraskning, säger Larsson.
Liksom det till söndag förblir är en hemlis vem Eklöf ska gestalta i de där skorna.