Bilresandet i Katrineholm ska minska, och fler ska vÀlja att gÄ, cykla eller resa kollektivt i framtiden. Det Àr det uttalade mÄlet i förslaget till trafikstrategi, som kommunfullmÀktige tar stÀllning till pÄ mÄndag.
NÀr staden förtÀtas, kan bilarna inte lÀngre ta det stora utrymme som de gör i dag, enligt strategin. Biltrafiken mÄste ocksÄ minska för att utslÀppen av vÀxthusgaser ska kunna begrÀnsas.
För att nÄ mÄlen om minskad biltrafik, ska förutsÀttningarna för andra sÀtt att ta sig fram förbÀttras. Det ska helt enkelt bli lÀttare och mer attraktivt att gÄ, cykla och Äka med kollektivtrafiken. I stadsplaneringen ska i framtiden hÀnsyn tas i första hand till "hur gatan upplevs för den som gÄr eller cyklar och i andra hand för den som fÀrdas med bil", stÄr det i förslaget till strategi.
Rent konkret kan det innebÀra att gatorna fÄr mindre plats för biltrafik, och att mer plats ges Ät gÄende och cyklister. Dessutom ska hastigheten för bilarna sÀnkas i staden.
Trafikstrategin tar Àven upp frÄgor om parkeringar, nÄgot som ocksÄ Àr föremÄl för en fördjupning i en sÀrskild parkeringsstrategi, som ocksÄ behandlas av fullmÀktige pÄ mÄndag. AnvÀndningen av de parkeringar som finns ska bli mer effektiv, enligt strategin, nÄgot som kan komma att krÀva mer kontroller. PÄ lÀngre sikt ska antalet nya parkeringar minska, enligt strategin.
Planerna Àr dock inte okontroversiella. Redan nÀr frÄgan var uppe i kommunstyrelsen, var oppositionen kritisk. I en gemensam reservation skriver företrÀdare för Liberalerna, Centerpartiet, Miljöpartiet och VÀnsterpartiet att de vill att strategierna kompletteras. Partierna efterlyser en karta över hur kommunen vill att trafikströmmarna ska gÄ i framtiden och att planerna för ett nytt resecentrum tas med.
OppositionsrÄdet Ewa Callhammar (L) gÄr lÀngre Àn sÄ i sin kritik. Hon tycker att planen Àr för bilfientlig.
âDet kommer att finnas behov av bilar i centrum i framtiden ocksĂ„, sĂ€ger hon.
Inte minst de som bor pÄ landsbygden har behov av att kunna ta bilen till och i Katrineholms centrum, menar Callhammar, som fruktar att landsbygdsbor och Àldre fÄr det svÄrare om visionerna i trafikplanen förverkligas.
Hon tycker att planerna bör omarbetas, och att de dÀrför bör Äterremitteras av kommunfullmÀktige.