Att få en tid på vårdcentralen är inte alltid lätt. Vårdcentralen Linden i Katrineholm hör till dem i länet som haft särskilt stora problem med att besvara alla telefonsamtal från patienter. Enligt landstingets egen statistik för våren 2017 besvarades blott 62 procent av alla telefonsamtal till Linden samma dag. Under sommaren har siffrorna förbättrats, men fortfarande kan bara 77 procent av samtalen besvaras under samma dag.
Med de nya så kallade lättakuter, som nu införs på flera håll runtom i länet och där vårdcentralerna Linden och Nävertorp är först ut, hoppas landstinget kunna förbättra tillgängligheten. Lättakuterna här i Katrineholm öppnar den 29 augusti.
Till lättakuten kan patienter som lider av vissa typer av lättare besvär komma direkt, utan att först behöva boka tid. Hör jobbar sjuksköterskor, läkare och sjukgymnaster. Det första patienten får göra vid sitt besök är att svara på ett frågeformulär på en pekskärm; genom svaren kan en första bedömning av patienten göras.
‒ Alla behöver inte träffa läkare utan kan träffa sjuksköterska eller sjukgymnast direkt. Andra vårdcentraler som infört arbetssättet har ökat tillgängligheten och kunnat hjälpa fler patienter samma dag, säger Aina Nilsson, chef för division primärvård vid landstinget, i ett pressmeddelande.
Det är något som Helena Gustafsson, verksamhetschef på Linden, också lyfter fram:
‒Den här modellen med lättakuter har prövats på andra håll, och med den kan vi möta fler patienter på en given tid, säger hon.
Även problemen med den dåliga tillgängligheten på telefon ska kunna minska med den nya organisationen, eftersom en del av dem som ringt nu kan gå direkt till vårdcentralen
‒Jag förstår att folk är irriterade när man inte kommer fram på telefon. Det är frustrerande både för våra patienter och för oss som jobbar på vårdcentralen, säger Helena Gustafsson.
Förutom i Katrineholm öppnar lättakuter vid vårdcentraler i Flen, Nyköping, Eskilstuna, Trosa och Oxelösund.