Den vidlyftiga promemoria som Transportstyrelsen nu presenterar ska utgöra ett underlag för ställningstagande avseende förslag till ändring angående väjningsplikten för cyklande och moped klass II på cykelöverfarter och cykelbanor.
Därtill vill man att lokala trafikföreskrifter ska bestämma utformningen av cykelöverfarter – och att hastigheten vid skyltade cykelöverfarter inte ska överstiga 30 kilometer i timmen.
– Visst sjutton är det luddigt som det är i dag, kommenterar Katrineholms kommuns gatuingenjör Lars Ramstedt med anledning av att vi tar kontakt med honom för att han eventuellt ska kunna klargöra för oss vad som egentligen står i promemorian och vad den innebär för framtiden.
– Som jag förstår det hela, jag har dock inte tagit mig igenom hela utredningen, ska det bli klarare regler för vad som faktiskt gäller vid markerade cykelöverfarter, säger Ramstedt till Katrineholms-Kuriren.
Läs mer i papperstidningen!