Lågpriståget Ouigo kommer att binda samman Paris med Lyon, Marseille och Montpellier. Det är den franska statliga järnvägen SNCF:s sätt att konkurrera med bilar och lågprisflyg. Tågen har också ett liknande koncept som lågprisflygen med stationen utanför staden: De avgår från Marne-la-Vallée, cirka 30 kilometer från centrala Paris. Passagerarna kommer dessutom att sitta lite trängre. På så vis får man plats med 20 procent fler passagerare än på ett vanligt TGV-tåg, alltså det franska snabbtåget. Snabbheten kompromissar man dock inte med. Resan mellan Paris och Marseille ska ta tre timmar och femton minuter.
Extra avgifter tillkommer
Någon restaurangvagn finns inte ombord på tågen, och inte heller någon förstaklassvagn. Biljetterna ska kosta från 90 kronor, men ett genomsnittspris om man bokar tre månader i förväg väntas ligga på 220 kronor, enligt beräkningar av tidningen Le Figaro. Men precis som lågprisflyget tillkommer extra avgifter. Vill man ha ett andra bagage kostar det cirka 45 kronor och vill man ta med ett husdjur får man betala runt 265 kronor.
Läs mer på ouigo.com/fr
Andra aktuella tågprojekt
+Miljövänlig spårvagn på Aruba
Nu har första ön i Karibien fått en spårvagn. Lilla Aruba har invigt den miljömässiga transporten i Oranjestad. Spårvagnen ska binda samman huvudstaden med kryssningsterminalen och det centrala shoppingcentret. Den kommer också att köra förbi det arkeologiska museet och stadens fort. Tåget kommer att vara öppet från måndag till söndag, mellan klockan 10 och 01 och en biljett ska kosta cirka 7 kronor. Spårvagnen ska gå på laddningsbara batterier. Satsningen är en del av ambitionen att göra Aruba helt koldioxidneutralt till år 2020, skriver tidningen Wanderlust
+Höghastighetståg i Singapore
En järnväg för höghastighetståg ska byggas mellan Singapore och Kuala Lumpur. I dag tar de 300 kilometerna mellan destinationerna cirka sex timmar med tåget. Men med den nya linjen ska restiden kortas ned 90 minuter. Projektet ska bli klart till år 2020.