Klockan 12 idag, onsdag, inleds strejken på cirka 25 terminaler runt om i landet. Det sedan förhandlingarna mellan Transportarbetarförbundet och arbetsgivarna havererat i natt.
På Schenkers depå i Katrineholm kommer inte chaufförerna att strejka direkt, utan fortsätta köra ut de varor som finns i lager. Men eftersom den stora omlastningscentralen i Linköping står still kommer inga nya varor komma till Katrineholm.
- Styckegodset kommer inte att komma hit. Men det som ingår i "särskilda uppdrag", som el och vvs, kommer att komma in som vanligt, säger Annika Hammarlund, platsansvarig på Schenkers depå i Katrineholm.
På depån är det full fart, chaufförer kommer och går. En kund ringer och ber Schenker hämta varor, men Annika Hammarlund får ge beskedet att ingenting kan hämtas.
- Jag hoppas de kommer överens snart, säger hon.
Det är flera punkter som facket och arbetsgivarna inte kommit överens om, men stridsfrågan är framförallt användningen av bemanningsföretag i branschen.
"I flera år har vi sett skrämmande exempel på hur anställda sparkas, för att sedan få komma tillbaka till samma arbetsplats, som inhyrda med otrygga anställningar. Det här är en ovärdig situation på svensk arbetsmarknad", skriver Transportarbetareförbundets ordförande Lars Lindgren på förbundets webbplats.
Björn Karlsson är en av chaufförerna på Schenkers depå i dag, och medan han väntar på att få en följesedel underskriven berättar han att de kommer att köra ut det som finns på depån.
- Visst är det taskigt för dem som drabbas, men samtidigt bra för vår del, vi får bättre villkor. Kanske.
I morgon trappas konflikten upp när arbetsgivarorganisationerna inleder lockout, som innebär att lastbilschaufförerna blir utelåsta från arbetsplatserna. Enligt svd.se varnar Biltrafikens Arbetsgivareförbund för att mellan 70 och 80 procent av alla transporter på väg kommer att stanna.