Nämnden går igenom samtliga ärenden

Katarina Bäckgren är avgiftshandläggare vid taxe- och avgiftsnämnden som har sitt kontor i Hallsberg. Hon besvarar frågor kring det som hänt Anita Gunnars.

Övrigt2017-05-09 14:03

Hur förklarar ni att ni höjde den beskattningsbara inkomsten?

‒Underlag från brukare inkommer inklusive en kopia på redovisning av näringsverksamhet. Vi har tolkat denna som en vinst i näringsverksamheten som tagit upp till beskattning.

‒Detta visade sig dock felaktigt eftersom det tidigare varit förlust i verksamheten. Jag var i kontakt med skatteverket för att få uppgifter om fastställd inkomst för 2015 och fick då uppgiften om att det var noll kronor i inkomst i verksamheten. Beslut har hela tiden skickats till brukaren där det framgår vilken inkomst vi räknat med.

Krävs det att en drabbad ska kontakta advokat för att få rätt mot nämnden?

‒Om jag inte hade ändrat ärendet, beroende på de uppgifter som jag fick från Skatteverket, så hade ärendet gått vidare till Förvaltningsrätten. Nu uppdagades det ju att vi hade räknat på fel inkomst vad det gällde näringen vilket gjorde att jag kunde gå brukaren till mötes. Detta har inget att göra med att man blandar in advokater och revisorer. Alla ärenden som överklagas och som vi inte anser är felaktigt handlagda skickas vidare till Förvaltningsrätten för prövning.

Kommer ni nu att gå igenom avgifterna för personer med hemtjänst?

‒En gång om året går vi igenom samtliga ärenden för att fastställa att vi har rätt uppgifter. Där utöver så görs det internkontroll vid två tillfällen om året då det slumpmässigt väljs cirka fem stycken ärenden per kommun som kontrolleras.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om