Musikalartist ansluter till glittrig Katrineholmsrevy

‒Det röda markerar storleken pĂ„ scenen. Kommer ni för nĂ€ra har ni ramlat ner! varnar producenten Cissie Brunosson samtidigt som hon klistrar röda tejpbitar pĂ„ golvet i repetitionslokalen.

Marcus Enquist, Johanna J:son Lindh och Pontus Kinnander repeterar.

Marcus Enquist, Johanna J:son Lindh och Pontus Kinnander repeterar.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-12-16 07:00

Det Àr inte alldeles lÀtt att öva i en trÄng lokal lÄnad av Dud och samtidigt förestÀlla sig att man i sjÀlva verket befinner sig pÄ TallÄsaulans scen.

Men Katrineholms revygÀng har rutin. Förra Äret firade man 30-Ärsjubileum och nu hÄller revy nummer 31 pÄ att ta allt fastare form. PremiÀr blir det traditionellt pÄ trettondagsafton 5 januari.

‒Nu Ă€r det hĂ„rdkörning Ă€nda fram till premiĂ€ren, förklarar scenmĂ€staren HĂ„kan Brunosson.

Katrineholmsrevyn Àr en traditionell nummerrevy, men med ett litet tema. Namnet "Revy 31" syftar inte bara pÄ ÄrgÄng 31 utan Àr ocksÄ en blinkning till den legendariska nattklubben Studio 54. Det betyder att det finns extra utrymme för glitter och glamour. I modellen som HÄkan Brunosson byggt snurrar discokulorna i scentaket.

PÄ senare Är har Katrineholmsrevyn lockat publiken med att engagera en medlem frÄn större scener. Förra Äret var det sÄngaren Micke MÄrtensson med rötter i Julita.

I Är heter nytillskottet Johanna J:son Lindh, bördig frÄn Sköldinge och med en lÄng meritlista frÄn de stora scenerna. Nu senast har hon turnerat med Jenny Berggren frÄn Ace of Base.

Innan dess har hon hunnit med att vara sĂ„ngare i Jonas Gardells show "Mitt enda liv", rollen som Moa i "Mamma Mia – the musical" och körsĂ„ngare i Azerbajdzjans ESC-bidrag 2010.

ÄndĂ„ beskriver hon engagemanget i Katrineholmsrevyn som nĂ„got av ett drömuppdrag.

‒Jag har varit ute och fiskat flera gĂ„nger om att jag ville vara med i revyn. SĂ„ nĂ€r Cia Ronach ringde och frĂ„gade ropade jag "Äntligen! Jag blir sĂ„ glad att du frĂ„gar."

Det Àr mycket som skiljer en lokalrevy frÄn en stor musikaluppsÀttning. Men det finns ocksÄ likheter, tycker Johanna J:son Lindh.

‒Den stora skillnaden Ă€r nog att man samarbetar pĂ„ ett annat sĂ€tt. I en större produktion finns det oftast en producent för varje del och sedan sĂ€tter man ihop alltihop pĂ„ slutet. HĂ€r hjĂ€lps alla Ă„t under hela projektet.

‒Men i bĂ„da fallen handlar det om sĂ„ng, musik och dans. Det Ă€r samma konstart.

BiljettförsÀljningen till Ärets revy Àr i full gÄng och ensemblen har redan hunnit Àta "1000 biljetter sÄlda"-tÄrtan. Nu hoppas man pÄ rusning efter premiÀrbiljetter.

DÄ kan publiken bespetsa sig pÄ lite extra glamour, lovar Cissie Brunosson.

‒Det blir exklusivt premiĂ€rglitter med kĂ€ndismingel.

Katrineholmsrevyn

Tre-fyra tusen besökare ser varje Är Katrineholmsrevyn i TallÄsaulan. Rolf Edström producerade den första revyn i Katrineholm 1987, efter att Äret innan ha startat Katrineholms teater- och revygÀng.

I Är utlovas mer show Àn revyn brukar bjuda pÄ.

"Revy 31" har premiÀr den 5 januari och spelas fredagar och lördagar under januari.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om