Motorväg in i skuldproblem

Det är lätt att få ett mobiltelefonabonnemang, som gärna blir dyrt. Det är absolut inte lika lätt att betala räkningen för det. Alltför många unga hamnar hos kronofogden. Över 41 000 förra året.

Övrigt2010-03-27 05:00

Återigen rapporteras oro över de ungas obetalda mobilräkningar. Det här är den nya skuldfällan. Jakten på nya telefoner och mobiloperatörernas generösa regler är på väg att skicka en hel generation in i vuxenlivet med en betalningsanmärkning på fickan, varnar kronofogden.

Förra året hade 41 197 ungdomar mellan 18 och 25 år betalningsförelägganden gällande obetalda mobilabonnemang. Ingenting tyder heller på att skulderna minskar och kronofogden har alltså skäl att vara ordentligt oroad.

Det går att hitta ursäkter. Mobiloperatörerna marknadsför sig aggressivt, så aggressivt att vissa förluster finns med i deras ekonomiska kalkyler, det är lätt att få köpa abonnemang och kreditprövningarna tycks inte slå ut många.

Ansvaret ligger emellertid inte på mobiloperatören utan helt och hållet på den enskilde som äger abonnemanget.

Vi lever i ett starkt konsumtionssamhälle vilket självfallet genomsyrar allting. Krediter lever de flesta med i en eller annan form och skulle vi övergå till direktbetalning skulle hela handeln rasa samman. Så vad som skett är att ungdomar ska ha en mobil, helst flera, och kostnaderna går på i flesta fall på räkning. Och när räkningarna blir för stora kopplas så småningom kronofogden in. Det kan ställa till mycket trassel framöver för dem som hamnar i den situationen.

Är det verkligen rimligt att 18-åringar ska kunna dra på sig helt onödiga skulder? Det är det självfallet inte men eftersom så många unga hamnar i den situationen måste deras föräldrar rycka in. Föräldragenerationen är född på 1960- och 1970-talen och de årgångarna har ställt stora krav på ”samhället”. Nu håller dock inte och den attityden deras barn har att betala för sig. Många förstår naturligtvis sambanden men för många tycks detta att mobilabonnemangen kostar pengar och att pengarna måste fram bli en chock. Och så hamnar över 41 000 i kronofogdens register.

För många unga är mobilabonnemanget deras första ekonomiska avtal. För att det inte omedelbart ska leda till en betalningsanmärkning efterlyser kronofogden att mobiloperatörerna ser över sina kravrutiner och ger ungdomarna en andra chans. Det låter vänligt men är inte rätt väg att gå. Innan det blivit fall för kronofogden har flera påpekande om skulden gjorts utan att den blivit betald. Man kan befara att lättnader i kravrutinerna inte kommer att minska antalet betalningsförelägganden.

Boten mot detta går inte genom ursäktanden utan faktiskt genom att det står fullt klart att man inte kan handla för mera pengar än man har.

En möjlighet är att en strängare bedömning av kundens betalningsförmåga läggs tidigt och ger det inte klartecken måste en spärr slå till. Människor med små inkomster skulle då kunna känna sig diskriminerade men hur man än vänder på de argumenten kvarstår att en sådan bedömning skulle rädda en hel del från kronofogden.

Sms-lån och mobiltelefoner tycks vara rena motorvägarna in i ekonomiska problem. Det borde det inte vara.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om