Mindre väntetid på spåren med nya tåg

De nya tåg som ska tas i trafik i Mälardalen från 2019 ska medföra kortare restider på Sörmlandspilen, och utökad turtäthet på Svealands- och Nyköpingsbanan.

De nya tågen byggs i Schweiz.

De nya tågen byggs i Schweiz.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-12-19 13:12

Tidningen kunde nyligen berätta om framtidsplanerna för tågtrafiken i Mälardalen. Regionen har beställt nya tåg, som nu är under tillverkning. Om tidsplanen håller, ska de nya dubbeldäckstågen provköras 2018 och börja tas i trafik under vintern 2019-2020.

De nya tågen får en maxhastighet på 200 kilometer i timmen. Dessutom får de bättre accelerationsförmåga än de gammaldags loktåg, som SJ kör i dag.

Detta gör att restiderna kommer kunna kortas, enligt Mårten Levin, vd för Mälab, det bolag som ansvarar för bland annat regionaltågstrafiken i Mälardalen.

I dag finns det flera utmaningar för tågtrafiken på den så kallade Sörmlandpilen, det vill säga regionaltågen mellan Stockholm och Hallsberg via Gnesta, Flen, Katrinholm och Vingåker. En av dem är att de långsammare regionaltågen tvingas köra åt sidan och släppa förbi snabbtåg – något som leder till längre uppehåll vid vissa stationer och därmed längre restid.

Dessa problem ska de nya tågen med sin snabbare accelerationsförmåga och högre hastighet kunna komma till rätta med, enligt Mårten Levin – snabbtågen hinner helt enkelt inte ifatt de nya regionaltågen lika lätt, och behöver därmed inte släppas förbi.

‒Vår förhoppning är att vi därigenom får en bättre tidtabell med färre förbigångar, säger Mårten Levin.

En annan fördel med de nya tågen är att de ska gå fortare att kliva av och på dem. De äldre vagnar som nu används på Sörmlandspilen har dörrar i ändarna, och trappor upp i vagnen. De nya tågen kommer att ha bredare dörrar direkt in i vagnarna. Därigenom kan uppehållen vid stationerna göras något kortare vilket ytterligare bör kunna korta restiderna.

Även på Svealandsbanan, mellan Eskilstuna och Stockholm, ska de nya tågen kunna leda till kortare restider. Mot Nyköpingsbanan är det möjligt att köra fort från Stockholm fram till Järna, därefter är banan dock krokigare vilket begränsar hastigheten.

På Svealands- och Nyköpingsbanan kommer de nya tågen också att kunna innebära tätare avgångar. Planer finns på halvtimmestrafik, och turtätheten kommer att förstärkas så att det blir lättare för dem som pendlar från Stockholm mot Sörmland. I dag är tidtabellerna framför allt anpassade för dem som pendlar åt andra hållet, från Sörmland till Stockholm.

På Sörmlandspilen finns dock inga planer på ökad turtäthet. Mårten Levin framhåller att en utökning av trafiken redan har skett här.

Nya tåg

De nya tågen blir dubbeldäckare som tillverkas i Stadlers fabrik i Schweiz. Det offentligt ägda bolaget Transitio kommer att stå som ägare till tågen för att sedan hyra ut dem till det likaledes offentligt ägda bolaget Mälardalstrafik AB (Mälab).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om