Många kockar rör i kabelsoppan i Gimgöl

När Ami Rooth felanmäler sin dåliga bredbandsanslutning gör hon det till operatören Tyfon. Tyfon tar kontakt med Utsikt, som ansvarar för bredbandet fram till teleplinten, tio meter från hennes hus. Utsikt felanmäler till Skanova, som äger kabeln från plinten till huset. Skanova, slutligen, skickar entreprenören Empower att utföra arbetet.

Övrigt2011-11-24 18:00

- Det är många kockar i soppan, konstaterar Mats Bergsman från Tyfon.

Enligt Mats Bergsman som är delägare i Tyfon, började problemen när vatten läckte in i kopparledningen utanför Ami Rooths hus. Nu måste det repareras fackmannamässigt, säger han och tycker att snubbeltrådarna och de oskyddade ledningarna utanför Rooths hus är oacceptabla. I loggen finns 17 ärenden, där Tyfon tagit kontakt med Utsikt och stött på.

Utsikt har mätt signalen vid telestationen i Gimgöl, där den fungerar perfekt, och i Rooths hus, där signalen är mycket dålig. Det beror, enligt Utsikt, på kopparkablarna, som är gamla, dåliga och borde bytas helt.

- Skanova borde skicka en gubbe som gräver ned en riktig kabel, göra det riktigt, säger en anställd på Utsikt i Katrineholm, som inte tycker att den provisoriska lösningen är fackmannamässigt utförd.

Skanovas entreprenör Empower, menar att reparationen inte är klar. Företaget förstår att den provisoriska lagningen upplevs som slarvig, men menar att det är en pågående reparation.

I går, samma dag som Katrineholms-Kurirens första artikel publicerades, meddelade Empower att man skickar en tekniker som ska titta på orsakerna till Ami Rooths långvariga bredbandsproblem.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om