Mål för trygga skolor uppnås endast delvis

Andelen elever som känner sig trygga och har studiero i kommunens grundskolor har minskat under senare år. Bildningsnämnden lyckas inte fullt ut garantera en säker och lugn skolmiljö.

Många av kommunens grundskolor saknar ordningsregler som tagits fram i samspel med eleverna, enligt granskningsrapporten.

Många av kommunens grundskolor saknar ordningsregler som tagits fram i samspel med eleverna, enligt granskningsrapporten.

Foto: Pehrson/SvD/TT Lars

Övrigt2018-12-07 05:00

Det är slutsatsen av en granskning som revisionsföretaget PWC har gjort av arbetet med trygghet och studiero i Katrineholms kommunala grundskolor.

Granskningsuppdraget kommer från kommunens förtroendevalda revisorer.

Resultatet är på intet sätt alarmerande. Men det visar enligt PWC att det finns flera områden som bildningsnämnden kan förbättra.

Granskningen är gjord utifrån fem kontrollmål. Nämnden, som har huvudmanna-ansvaret för skola och förskola, uppfyller enligt revisionen endast ett av dem helt: med ett aktivt värdegrundsarbete.

Detta kan se olika ut från skola till skola men något krav på likformighet finns inte. Huvudsaken är att grundläggande demokratiska värderingar och mänskliga rättigheter kommer till uttryck i praktiken och utifrån respektive skolas behov. Det gör de, bedömer PWC.

Förra läsåret rapporterade grundskolorna in 419 incidenter av mobbning, sexuella trakasserier och bråk till nämnden.

Trots att det finns en kommungemensam mall för hur sådant ska förebyggas och hanteras saknar många skolor en fullbordad och införd likabehandlingsplan.

Det är en brist, anser PWC.

I en enkät som Skolinspektionen gjorde förra hösten saknade nästan hälften, 46 procent, av niorna i Katrineholm helt eller delvis studiero under lektion.

PWC konstaterar att många skolor är utan tydliga och användbara ordningsregler som tagits fram i samspel med eleverna. Under granskningen kom endast fyra sådana in från 15 skolenheter.

I Skolinspektionens enkät kände sig endast 14 procent av niorna helt säkra på att deras lärare skapar studiero under lektionstid.

PWC:s granskning visar att inte alla lärare har förutsättningarna att leda arbetet och hålla ordning i klassrummet.

På några skolor påverkas det av faktorer som till exempel trångboddhet. Men det finns också en okunskap bland lärarna om vilka verktyg för klassledarskap som skollagen ger dem.

I våras gjordes en Qualis-enkät som visar att F-9-elevernas upplevelse av trygghet, trivsel och studiero har försämrats de tre senaste åren. Bildningsnämnden och skolorna ska kontinuerligt följa upp elevernas syn på sin skolmiljö.

Hittills är målet delvis uppnått, enligt PWC som dock noterar att uppföljning är en viktig del av den modell för systematiskt kvalitetsarbete som kommunen infört i stället för den tidigare använda Qualis-modellen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!