Livsvärderingar på schemat

KATRINEHOLM Livskunskap på schemat är en del av Tallåsskolans arbete mot mobbning. Metoden och det nya "ämnet" är starkt ifrågasatt. Men socialminister Göran Hägglund (KD) efterlyser fler samtal om värderingar i skolorna.

Övrigt2011-12-01 04:58

Varje onsdagsmorgon har klass 8 B2 på Tallåsskolan livskunskap, något som enligt Sanija Basic har förbättrat stämningen i klassen. De kan till exempel få beskriva vad de gör om de ska på en fest de inte vill gå på. Felix Sundling tycker däremot att ämnet är tråkigt och lite onödigt.

- Jag skulle kunna vara utan det, säger han. Det gör ingen skillnad när det gäller mobbning, säger han.

Lärarna som håller lektionerna är utbildade i SET-metoden, som ifrågasatts och resulterat i flera anmälningar till Skolinspektionen.

- Livskunskap får inte ta tid från något annat ämne, eller utformas på ett sätt som kränker elevens integritet, fastslår Ann-Sofi Pihlgren, enhetschef för anmälningsärenden på Skolinspektionen. Nyligen har hon fått in ett par anmälningar som gäller elever som känt sig utsatta och pressade att lämna ut sin privata situation på livskunskapslektioner.

Men enligt Ann Gustafsson, idrottslärare som håller lektionen i livskunskap på Tallåsskolan, finns möjlighet att stå över om man inte vill berätta om en känslig situation.

- Visst kan vi ta upp känsliga områden, som psykisk och fysisk misshandel, berätta om utsatthet eller hur vi är mot varandra. Men vi har valt att lägga det på en neutral nivå och inte gå så djupt i det. De som inte vill öppna sig, behöver inte, säger hon.

Socialminister Göran Hägglund hävdar tydligt sin ståndpunk för en skola som inte bara undervisar i formell kunskap, utan också i värderingar och människovärde.

- Skolan ska inte bara utbilda oss till att bli duktiga löntagare. Värderingar har en stor betydelse, säger Göran Hägglund.

Får det inte motsatt effekt om lika värde inte ses som en självklarhet, utan som något som måste läras ut?

- Nej. Tyvärr ligger de värderingarna inte grundmurade i oss alla. Det finns barn som vaknar upp med en klump i magen för att de inte vet hur de ska komma undan sina plågoandar, säger Göran Hägglund, som inte förnekar att han förespråkar ett sätt att föra ut kristna värderingar i skolorna.

- Vi hämtar mycket av de värderingar som gäller i samhället i dag från humanismen och kristendomen, som att bete sig mot andra som man själv vill bli bemött. Jag ser inget fel i att utgå från dem i skolan, säger han, men vill inte säga i vilken form han tycker att värderingarna ska läras ut.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om