Förstelärare är ordet. Men vad som ligger i ordet får huvudmännen, i det här fallet Katrineholms kommun, själva bestämma.
Landets allra första förstelärare har börjat bära den nya titeln under höstterminen. Reformen förväntas bidra till två saker: att läraryrket blir mer attraktivt när det blir möjligt att ta ett steg uppåt, samt att förstelärarnas arbete med skolutveckling i förlängningen ska märkas på elevernas resultat.
Pernilla Örning, klasslärare i en etta på Nyhemsskolan och Anne-Lill Henriksson, speciallärare på Västra skolan med inriktning på matematik, är två av de 13 förstelärarna i kommunen. Pernilla Örning valdes ut bland annat för sitt arbete med att utveckla en formativ och likvärdig bedömning av elever i kommunen i IUP, individuell utvecklingsplan med skriftliga omdömen. Hennes kollega valdes ut för sitt arbete med att utveckla matematikundervisningen samt för arbetet med kvalitetssäkring och med specialpedagogiska metoder integrerade i klassrummet.
Det handlar om två erkänt duktiga och framgångsrika lärare som nu har fått en klapp på axeln, men också ett ansvar att föra sitt arbete vidare utanför klassrummet.
Kommunens förstelärare i årskurs 1-6 har träffats och pratat om vad deras nya roll kan komma att innebära.
— Syftet är att driva arbetet framåt. Det handlar om att få med kolleger, vara en spindel i nätet, säger Anne-Lill Henriksson.
— Och att verka i sitt klassrum. Det är där man ska göra jobbet, säger Pernilla Örning som påpekar hur viktiga rektorerna är för att informera om utformningen av förstelärarnas arbete och se till att ta vara på deras kompetens.
Ingen lärare är än så länge säker på exakt hur förstelärarna kommer att jobba. Allt är nytt och reformen måste få sätta sig.
— Men under tidens gång kommer det säkert att formas någon uppdragsförklaring, säger Anne-Lill Henriksson.
Det övergripande målet med deras arbete är dock glasklart:
— Högre måluppfyllelse, säger Anne-Lill Henriksson.
Hon har inte känt Jante-lagen knacka på dörren i och med utnämningen. Tvärt om, är hon stolt över sitt arbete precis som hon är stolt över kollegernas.
— Det finns massor av bra lärare. Alla vill lyckas med eleverna. Det är viktigt att fånga varandras idéer.