Minns du Allsång 2017 – två sång- och musikaftnar i Djulös regnfria herrgårdsmiljö, med Jack Vreeswijk som dragplåster?
Kommunens ekonomiavdelning har nu i vart fall blivit påmind. Nyligen kom resultatrapporten med en tydlig vink om att det är dags att betala ut förlusttäckningsbidraget.
Upp till 200 000 kronor hade kommunledningen garanterat att stå för om allsångskvällarna inte gick ihop sig ekonomiskt. Och det gjorde de inte.
Det var en medveten chansning för att ge fler möjlighet att se allsången.
Louise Magnusson, vd för KFV marknadsföring AB
Resultatet landar på nästan 193 000 kronor minus, visar revisorns granskningsrapport.
Det är konsekvensen av en chanstagning, säger Louise Magnusson, vd för KFV marknadsföring AB som arrangerade sång- och musikfesten.
‒Att vi gick back mer i år än tidigare beror på att vi sänkte biljettpriserna eftersom allsången var en del av 100-årsfirandet. Det var en medveten chansning för att ge fler möjlighet att se allsången.
Hon är annars mycket nöjd med arrangemanget – inte minst med den stora publikströmningen den första kvällen, då popbandet Dolly Style var det stora lockbetet.
‒De drog enormt många barn i rosa, blå och lila peruker. Vi säljer numera våra biljetter över hela landet så vi vet att vi hade många besökare också från andra platser.
‒Vid det andra tillfället var det mer av en vanlig allsångskväll: mysigt och trivsamt. Men då kom det färre besökare.
Det är till ett sådant, mer sedvanligt, allsångsspår som KFV marknadsföring växlar tillbaka inför nästa år, tror Magnusson. För ambitionen är att arrangera allsång vid Stora Djulö även 2018.
‒Men då går vi tillbaka den mer traditionella prissättningen.