Dirigenten och estradören Jan Åke Hillerud tog för en kväll över taktpinnen från Camilla Arvidsson, och ställde sig på pulpeten framför Katrineholms symfoniorkester. Med sig till Tallåsaulan hade Hillerud ett knippe solister och en laddning underhållande fakta kring musiken, som han generöst delade med sig av.
Ett av Hilleruds signum är rösten, som bokstavligen dånade ut över publiken.
– Är det något problem att höra mig? dundrade han, och fick en skrattsalva till svar.
Rösten är inte bara stark, utan har också en i klang som får en att tänka på svartvita filmer och skådespelare som Gunnar Björnstrand och Stig Järrel regisserade av Ingmar Bergman.
Men när musiken drog i gång blev tidsresan ännu längre än till 1950-talets filmvärld. Publiken fick följa med till London år 1749, där den dåvarande superstjärnan Georg Friedrich Händel hade urpremiär på "Firework music".
Lagom respektlöst, mycket underhållande men möjligen aningen omständigt, berättade Jan Åke Hillerud om verkets tillkomst och om fiaskot vid uruppförandet, när raketerna inte ville smälla av på rätt ställen i musiken och hur en pjäs hamnade fel, och satte eld på kungens loge.
När väl musiken kom i gång tog det ett par minuter innan musikerna blivit varma i kläderna och fick fart på fyrverkeriet, men sedan rullade föreställningen på med flera mysiga och fina inslag.
Åttaåriga Stina Ljungman charmade publiken när hon som violinsolist spelade "Concerto Rondo, Sopra Spania" av Jan Åke Hillerud. Viktoria Hillerud medverkade på elcello i välkända "Bohemian Rhapsody" av Freddie Mercury och Coldplays "Viva la vida". Supersäkra sopranen Meta Powell bjöd på flera stycken, och briljerade framför allt som Brynhilde i Wagners "Ewig war ich".