Efter att Johanna Hellberg beskrev sin vardag på hemtjänsten i ett inlägg på Facebook, överöstes hon med kommentarer och reaktioner. Hon och hennes kollega Sara Klasson insåg då hur omfattande problematiken inom hemtjänsten är. De fick nog, valde att gå ut och bryta tystnaden och berättade om sin arbetssituation i kommuns hemtjänst. Nu har en vecka gått, en vecka då politiker uttalat sitt missnöje i Katrineholms-Kuriren och på sociala medier, men än har ingen av de ansvariga kontaktat Johanna Hellberg.
I måndags skrev Susanna Kullman, förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen, på kommunens hemsida: ”Nu kommer jag (läs måndag eftermiddag) träffa alla enhetschefer. Sedan kommer vi under resterande veckan träffa samtliga medarbetare vid våra nio enheter. Alla ska få komma till tals. Nu är det viktigt att vi gemensamt löser detta. För de äldres skull och för medarbetarna."
Johanna Hellberg är besviken, hon har väntat hela veckan på att bli kontaktad.
– Jag har sett fram emot att Susanna Kullman ska komma och besöka min enhet. Jag har frågor att ställa till henne, och förslag att ge, säger Johanna Hellberg och fortsätter:
– Jag har hört att hon var på min enhet i måndags och träffade en administrativ resurs. Hon sa att hon skulle träffa alla. Och jag hade en ledig dag i måndags.
Johanna Hellberg arbetar vid hemtjänstenheten Söder, Nävertorp. Enligt henne är det 25-30 fast anställda på enheten, och utöver det ett antal vikarier.
Susanna Kullman berättar att hon var på enheten Söder, Nävertorp, i måndags.
Hur många i personalen träffade du?
– Två mötte jag på väg in, jag frågade hur det gick och tittade lite på deras schema, och en mötte jag när jag gick ut. Jag pratade längre med den administrativa resursen, säger Susanna Kullman.
På kommunens hemsida skriver du att ni ska träffa alla under veckan. Har ni gjort det?
– Det har varit ett högt tryck över sommaren och vi måste få till det här i planeringen så att alla kan sitta ned och prata om det här. Annars får inte brukarna någon hjälp, säger Susanna Kullman.
Hur kommer det sig att du inte kontaktat Johanna Hellberg och Sara Klasson som tog initiativet till det här?
– Det är ju så att Patrik Sikt var tillförordnad förvaltningschef under min semester. Han har träffat både Sara och Johanna. Enhetschefen och jag kommer att träffa dem igen för en avstämning, säger Susanna Kullman.
Johanna Hellberg berättar att hon de senaste dagarna känt en oro inför framtiden.
– Jag känner mig tom. Vi har fortfarande ett pressat schema och vi går alla på knäna. Jag är orolig att det här bara blossade upp men allt kommer att glömmas bort lika snabbt. Jag vill inte att det ska läggas ner och att ingenting förändras, säger hon.
För att hålla lågan brinnande har Johanna Hellberg startat Facebooksidan Hemtjänstupproret 2018. Hon har även kontaktat en kommunpolitiker.
– Om alla som känner av problemen är med, kan vi förändra villkoren för alla inom hemtjänsten. Jag vill lägga ett förslag till Stefan Löfven (S) och Göran Dahlström (S). Så nu samlar jag in namnunderskrifter för att kunna göra skillnad, säger Johanna Hellberg.
Trots att många skriver i kommentarsfältet på Facebookinlägget, tycker Johanna Hellberg att engagemanget från andra inom hemtjänsten lyst med sin frånvaro.
– Jag har efterlyst folk som vill träda fram och berätta sin historia, men trots flera hundra engagerade har bara en person hört av sig till mig. Folk är för rädda, det handlar om deras jobb, säger hon.
Vad som kommer hända nu vet hon inte.
– Jag hoppas verkligen att kommunen kommer till avdelningen snart och att många skriver under namninsamlingen. Vi ska också planera en manifestation där vi vill bjuda in politiker som berättar om vad de kan erbjuda oss som jobbar på hemtjänsten, säger Johanna Hellberg.