Johannes Tångeberg pratade om hur tåget och järnvägen uppfattats genom åren. Hur det som från början var någonting enormt revolutionerande sedan, på mitten av 50-talet, blev någonting som uppfattades som omodernt och föråldrat. Han visade också prov på hur järnvägen framställts i konsten och hur järnvägsreklamen har sett ut genom åren, med fokus på SJ:s reklam mellan 1930- och 1960-talen. Detta med utgångspunkt från den bok han har skrivit i ämnet.
‒Järnvägens och samhällets utveckling återspeglas så klart i reklamen, säger Johannes Tångeberg.
På 1930-talet, till exempel, gjorde SJ reklam för att alla svenskar, även de som inte hade så mycket pengar, skulle ha möjlighet att resa på semester med tåg. På 50-talet, när järnvägen fick hård konkurrens från bilismen, visade även SJ bilder på bilar i sin reklam.
‒Det är lite lustigt att se att bilen står i centrum i en del reklam från den tiden, trots att det handlar om ett järnvägsföretag. Men det rådde en extremt bilvänligt opinion i samhället då, säger Johannes Tångeberg.