Järnvägsreklam i fokus på möte

Under torsdagseftermiddagen gästade tågentusiasten, författaren och journalisten Johannes Tångeberg Norrgänget.

Här ses Johannes Tångeberg tillsammans med Norrgängets Curt Skagerström.

Här ses Johannes Tångeberg tillsammans med Norrgängets Curt Skagerström.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-02-09 16:30

Johannes Tångeberg pratade om hur tåget och järnvägen uppfattats genom åren. Hur det som från början var någonting enormt revolutionerande sedan, på mitten av 50-talet, blev någonting som uppfattades som omodernt och föråldrat. Han visade också prov på hur järnvägen framställts i konsten och hur järnvägsreklamen har sett ut genom åren, med fokus på SJ:s reklam mellan 1930- och 1960-talen. Detta med utgångspunkt från den bok han har skrivit i ämnet.

‒Järnvägens och samhällets utveckling återspeglas så klart i reklamen, säger Johannes Tångeberg.

På 1930-talet, till exempel, gjorde SJ reklam för att alla svenskar, även de som inte hade så mycket pengar, skulle ha möjlighet att resa på semester med tåg. På 50-talet, när järnvägen fick hård konkurrens från bilismen, visade även SJ bilder på bilar i sin reklam.

‒Det är lite lustigt att se att bilen står i centrum i en del reklam från den tiden, trots att det handlar om ett järnvägsföretag. Men det rådde en extremt bilvänligt opinion i samhället då, säger Johannes Tångeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om