Irritation över avbrott utan minskad faktura

Långa avbrott, men samma faktura som vanligt. Det irriterar fiberkunden Lars Domäng.

Sedan IP Only grävde ned kabeln för ett år sedan säger han att det varit avbrott varje vecka berättar Lars Domäng.

Sedan IP Only grävde ned kabeln för ett år sedan säger han att det varit avbrott varje vecka berättar Lars Domäng.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-05-18 15:00

Den avgrävda IP Only-kabeln orsakade att ett stort antal fiberkunder i Vingåker och Katrineholm var utan nätanslutning under 29 timmar, från tisdag eftermiddag till onsdag kväll.

Tidigare i september låg IP Onlys nät nere i nästan 19 timmar och många har hört av sig till tidningen angående avbrotten. "Jag har haft internetuppkoppling sedan 1995. Under ett drygt halvår med IP-only som står för själva infrastrukturen, så har jag haft längre tid av avbrott än vad jag har haft under övriga 23 år sammanräknat", skriver Micael Eriksson Hartman, fiberanvändare i Floda, i ett mejl.

Han fortsätter: "De som står för infrastrukturen har normalt stora krav på sig att snabbt lösa uppkomna avbrott. Att det ska ta ett dygn att lokalisera var problemen finns är oacceptabelt och visar på en total brist på förståelse vad de har ansvar för. Det finns idag massor av tjänster som är helt beroende av att internetuppkoppling i hemmet ska fungera. Det kan exempelvis vara larm om inbrott, vattenskador eller brand. Det omöjliggör också jobb från distans, vilket är helt centralt för en kommun som Katrineholm som ligger en styv timme från Stockholm".

Michael Fransson Hofacker är bredbandsutvecklare i Katrineholms kommun. Han säger att det i branschen finns standard för "robust fiber", med bland annat reservledningar, som kallas redundans. Men om inte kommunen själva har avtal med en viss nätägare kan man inte ställa krav på standarden.

– Vi är inte där än, men jag gissar att vi kommer att kunna ställa krav i upphandling om det gäller till exempel trygghetslarm på robust fiber-standard i framtiden, säger han.

Branschen är delvis självsanerande, fortsätter Fransson Hofacker.

– Jag vet att alla bygger för att undvika problem, men det är möjligt att IP Only inte är klara med sin redundans än.

Förutom att privatpersoner drabbats hade också Vingåkers kommun problem under onsdagen. Det gick vare sig att ringa till eller från de fasta telefonerna, inom bland annat omsorg och skola.

– Vingåkers kommun har en koppling mellan Katrineholms kommun och Vingåkers kommun för växelsamarbetet, därför blev vi drabbade, säger Maria Pestrea, kommunikationschef i Vingåkers kommun.

Kommuner har så kallade SLA-avtal med nätägare. SLA står för "Service level of agreement". Maria Pestrea konstaterar dock, att det inte alltid är nivån på servicen som styr.

– Ibland kan det helt enkelt ta lång tid innan de hittar var exempelvis brottet är. Hög SLA-nivå är inte en garanti för snabb hjälp. Man behöver därför hela tiden jobba med plan B.

Lars Domäng bor i Skogen, nära Marmorbyn i Vingåkers kommun. Sedan IP Only grävde ned kabeln för ett år sedan säger han att det varit avbrott varje vecka.

– Jag kan inte vara på internet över huvud taget när det är avbrott. Jag har abonnemang på böcker, som jag inte kan hämta, jag kan inte betala räkningar, ingenting.

Han själv har Forss webservice som leverantör och han anser att fakturorna bör sättas ned, när avbrotten är många.

– De har inte förstått skillnaden mellan att ansvara för en fungerande lina och ansvaret för problemet. De skickar problemet till oss. De måste kunna fakturera den som äger linan och se till att det är en fungerande lina. Man kan jämföra med eldistribution. Den som levererar elen kan inte ta betalt för mer än vi förbrukar, säger han.

Lars Domäng betalar 508 kronor i månaden för fiber, och beräknar att det inte fungerat omkring 20 procent av tiden.

Mattias Forss på Forss webservice håller inte med om det, utan räknar ut att nertiden hittills i september varit 48 timmar, 7,2 procent.

– Det är i och för sig illa nog med 7,2 procent. Men man kan aldrig räkna med att det alltid ska fungera till 100 procent, säger han.

Man skiljer på planerade avbrott och oplanerade och normalt räknar man inte tiden 00-06, som är ett så kallat servicefönster, när nätägaren ska ha möjlighet att underhålla fiberkablarna. I uträkningen 48 timmars nertid ingår dock servicefönstertiderna.

Mattias Forss kan konstatera att det inte är förbrukning man betalar för, utan en fast avgift, när det gäller fiber. Är det nere för mycket kan man kontakta leverantören.

– I det här fallet oss. Självfallet kan man höra av sig och se om man kan få någon ersättning, säger han.

Tidningen har under torsdagen sökt IP Only för kommentarer dock utan framgång.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om