På fyra adresser i Sörmland kommer Skatteverket ha brevinkast redo för att ta emot deklarationer. Detta efter förra årets kaosartade situation, när människor tryckte in sina deklarationsblanketter i dörrspringor till Skatteverkets kontor, eftersom de klassiska lådorna tagits bort.
– Brevlådorna togs bort 2017 av säkerhetsskäl men vi måste vara lyhörda – den inlämning som skedde via dörrspringor förra året var långt ifrån säker. Därför har vi tänkt om och öppnar i år brevlådor på de kontor där vi kan göra det de sista två veckorna, säger Johan Schauman, deklarationsexpert på Skatteverket.
Lådorna kommer att ställas upp från den 16 april till den 2 maj, två i Eskilstuna, en i Nyköping och en i Strängnäs. Men varken Katrineholm eller Vingåker får någon skattebrevlåda.
Anledningen till det är dock ganska enkel: Skatteverket äger inte lokalerna där skattekontoret i Katrineholm och på en del andra håll är inrymt.
– Vi kan inte öppna ett brevinkast i en lokal som vi inte äger. Alternativet vore att ha en låda utanför, men då måste vi ha väktare som bevakar lådan dygnet runt. Deklarationerna är värdehandlingar med sekretess, säger Johan Schauman.
Av samma anledning kan inte Skatteverket be exempelvis bibliotekspersonalen ta hand om blanketterna, när servicekontoret är stängt.
– Varje gång vi ber någon ta ansvar för våra handlingar krävs att personen och vi har ett avtal.
Däremot kommer det att finnas en låda att lägga kuvertet i inne i biblioteket, där Skatteverket har sitt servicekontor. Men lådan kommer bara vara öppen när servicekontoret är öppet.