Nej, Djulö allé ska inte heta Tekniska verkens allé i framtiden och Stortorget ska inte heta Sörmlands sparbanks torg, som tidningen skrev på 1 april. Däremot är det inget aprilskämt att Woodyhallen i fredags bytte namn till Fastighetsbyrån arena, och idén om att låta företag köpa in sig på allmänna platser är inte helt tagen ur luften. I Stockholm har moderaterna lagt en motion om att låta företag köpa rättigheterna till tunnelbanestationernas namn. Som exempel nämner moderata trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons möjligheten att låta planerade Arenastadens hållplats heta "Friends arena" efter sportarenan i närheten, eller "Mall of Scandinavia" efter shoppingcentret intill.
I Dubai i Förenade Arabemiraten har 23 av 47 tunnelbanestationers namnrättigheter auktionerats ut och när det gäller sporthallar och arenor är det numera mycket vanligt med namnsponsring: Friends- och Tele2-arenorna är exempel.
Men gatusponsring som i tidningens aprilskämt är inte aktuellt, åtminstone inte i Katrineholm.
‒Jag tycker inte att det är en väg att gå, jag tycker att vi ska äga våra namn gemensamt och se det långsiktigt, säger Cecilia Björk (S), ordförande i kultur- och turismnämnden, den nämnd som fattar beslut om namn på gator och torg.
Däremot finns en gråzon, tycker hon.
‒Om man tänker på SKF, som legat i Katrineholm jättelänge, så vore det inget konstigt om en gata hette SKF-gatan. Det skulle vi kunna besluta i kulturnämnden, men jag tycker inte att vi ska ta betalt för det. Det är mer ett sätt att minna om historien, säger Cecilia Björk.