En av samtidens främsta pianister, Inese Klotina, gästade Flen på söndagen med ett program som söker sin like.
Schumans "Bunte Blätter" med sina hisnande tekniska krav serverades med en virtuositet och bländande kontrastspel, följt av Beethovens Essdursonat opus 27, där distinkt anslag och temperamentsspel med råge tolkade de beethovenska storslagna visionerna, briljant och majestätiskt.
Rangströms "Mälarlegender" med sina drömska aningar, klockklang, lekfull folkton och improviserande legendkrydda blev i Inese Klotinas tolkning en bred pianofresk.
Konsertens huvudnummer kom med ryske Medtners Krigssonat från 1914. Med sin senromantiska klangkulör, turbulenta, vrålande och jagande rytmer, sin dramatik och säreget espressiva melodik liknar denna svårspelade krigsmusik inget annat. Häftiga stegringar och våldsamma kulminationer, frenetiska attacker och ohyggliga effekter kräver en pianosolist utöver det vanliga.
Medtners krav på omänsklig pianoteknik, förmågan att ta till sig denna snårskog av noter, alla snabba vändningar i kontrastspelet, utnyttjandet av pianot register och alla klangvalörer, allt detta var något som ypperligt passade Inese Klotina, som spelade hela denna konsert utan noter.
Nikolaj Medtner - död 1951- och helt okänd i Sverige, får måhända genom Klotinas tolkningar nu en möjlighet att komma till kännedom. Närmast är hans musik besläktad med Rachmaninov, om än mera komplext brokig och melodiskt rabulistisk.
Inese Klotinas utsökt magistrala spel räknar vi till den allra främsta parnassens pianohändelser.