Mitt ute i skogen i ett rött hus med vita knutar bor Lottie Winnerhed. HÀr har hon sin bas för att skapa förunderliga figurer som vi kan se pÄ film och TV. Hennes arbete handlar om att synas men ÀndÄ vara osynlig.
â Ett bra jobb som kostymör har man gjort nĂ€r tittaren inte tĂ€nker pĂ„ klĂ€derna utan kĂ€nner för karaktĂ€rerna.
Hon menar att klÀderna fÄr ta plats men inte sticka ut. I novellfilmen Nikita Forever av Nikita Rissanen och regissören Victor Lundin, har Lotte Winnerhed sett till att filmens alla stora karaktÀrer fÄtt sitt speciella utseende.
â Den hĂ€r filmen Ă€r ett drömprojekt dĂ€r jag har fĂ„tt skapa och anvĂ€nda varje del av min hjĂ€rna.
Hon beskriver "Nikita Forever" som en modern Pippi LÄngstrump-historia som handlar om att hitta sig sjÀlv i en vÀrld dÀr mÄnga sÀtter en stÀmpel pÄ hur man ska vara. Det Àr inte en barnfilm utan riktar sig till lite Àldre. En av huvudkaraktÀrerna heter "FjÀdermörk". Han pendlar mellan att vara den stora farliga och den snÀlla lilla pojken. Vanligtvis hyr och köper Lottie Winnerhed klÀder som hon stylar med, en blandning av gammalt och nytt, och syr en del, men till den hÀr filmen fick hon sy det mesta sjÀlv.
HuvudkaraktĂ€rerna Ă€r vĂ€ldigt fantasifulla och behövde specialgöras. Till FjĂ€dermörk som Ă€r en fĂ„gellik karaktĂ€r, har hon handmĂ„lat 1î600 fjĂ€drar.
â Det gĂ€llde att fĂ„ kostymen sĂ„ fĂ„gellik som möjligt och sedan sĂ„ mĂ€nsklig som möjligt. Alla de hĂ€r karaktĂ€rerna Ă€r sydda för hand.
Köksbordet hemma i VingÄker har fungerat som arbetsplats för en stor del av hennes arbete i den hÀr produktionen.
â Jag utgĂ„r hĂ€rifrĂ„n och gör "preppen" hĂ€r. Sedan införskaffar jag ofta tyger och klĂ€der i Stockholm.
Nikita-karaktÀren började hon forma redan för fyra Är sedan.
Filmen Àr en samproduktion av SVT och produktionsbolaget Hobbyfilm och ingÄr i projektet Moving Sweden som Àr en satsning pÄ bÄde etablerade och nya filmberÀttare. Lottie Winnerhed hade jobbat med produktionsbolaget i tidigare produktioner och vid ett första möte fick hon en presentation och beskrivning av karaktÀrerna. Sedan började skapandet för hennes del.
â Först gör jag en visuell skiss. Jag samlar ihop mina tankar och gör en "mood-board", hur jag ser karaktĂ€rerna och stĂ€mmer av med regissören. Sedan börjar det praktiska arbetet med att köpa in klĂ€der, tyger, sy och hyra in accessoarer frĂ„n diverse förrĂ„d. Erbjudandet att göra "Nikita forever" fick hon nĂ€r hon var förĂ€ldraledig och hade en tvÄÄring och en tvĂ„ mĂ„naders baby att ta hand om samtidigt.
â Lo var tre mĂ„nader nĂ€r vi startade projektet och sex mĂ„nader nĂ€r vi kom tillbaka frĂ„n inspelningen. Det hĂ€r fick hĂ€nda trots allt. Det var ett projekt jag inte kunde tacka nej till.