Hiss i epicentrum av Mats tvist med kommunen

Mats ThornĂ© har bostadsanpassning i sitt hem i Flen. Han klarar sina dagliga bestyr med hjĂ€lp av ett viktigt hjĂ€lpmedel – en trapphiss som han fĂ„tt via kommunens bostadsanpassning.

Övrigt2017-06-20 06:17

En incident med hissen har lett Mats och sonen Örjan ThornĂ© till ilska mot hur kommunen sköter bostadsanpassningen.

‒Om inte hissen stĂ€lls i exakt rĂ€tt laddlĂ€ge kan den fastna. Pappa fĂ„r svĂ„rt att ta sig ur den och han fastnade nyligen, sĂ€ger Örjan som menar att kommunen lĂ€mpat över ansvaret för bostadsanpassningen pĂ„ hans 83-Ă„rige far.

‒Med den gamla hissen ringde man direkt till kommunen som skötte den. Nu har han en mer avancerad hiss men nĂ€r man ger redskap för anpassning mĂ„ste man inskolas i den, ju mer avancerade desto mer teknisk kompetens behövs.

Garantitiden pÄ hissen gÄtt ut och Mats Àr hÀnvisad till att kontakta leverantören direkt, nÄgot bÄde han och sonen menar i praktiken innebÀr att anpassningen inte lÀnge uppfylls.

‒Jag tycker inte man som privatperson ska behöva ta det hĂ€r. Äger den gör jag förbannat inte, jag har fĂ„tt den för det handikapp jag har. Mitt ansvar Ă€r bara att ta emot den och se till sĂ„ att ingen förstör den, sĂ€ger Mats, uppenbart frustrerad av situationen och visar en lĂ„ng lista pĂ„ fel som intrĂ€ffat med hissen.

Han sÀtter sig i hissen och pÄbörjar fÀrden nedför trappan.

‒Om den inte sĂ€tts i rĂ€tt lĂ€ge laddas den ur. Ett nytt batteri kostar 7 000 kronor. Företaget vill ha betalt och det Ă€r stora summor, fortsĂ€tter det sĂ„ hĂ€r blir jag ruinerad.

VÀl pÄ nedervÄningen försöker han köra hissen med fjÀrrkontrollen och fÄ den att stanna exakt i rÀtt lÀge. FörgÀves. Dessutom blockerar en del av hissen ingÄngen till tvÀttstugan.

‒Det tar lĂ„ng tid att hĂ„lla pĂ„ med det hĂ€r, den Ă€r ett hinder för mig. Jag tror det Ă€r fel i lĂ„dan, sĂ€ger han och pekar pĂ„ en dosa halvvĂ€gs ner pĂ„ hissen dĂ€r den kan laddas.

‒Men det vill företaget inte veta av. Jag har ringt dit nĂ€r jag sökt kommunen men inte fĂ„tt svar eller hjĂ€lp. Kommunen borde ha beredskap för sĂ„nt hĂ€r och ha en handlĂ€ggare redo.

De tycker kommunen tvÄr sina hÀnder.

‒De har kommit överens och en funktionsnedsĂ€ttning försvinner inte pĂ„ grund av att garantitiden gĂ„tt ut, underhĂ„llet borde ingĂ„. De hjĂ€lper till att teckna avtal med brukaren men det vore bĂ€ttre om de haft det i egen regi. Om man inte har kunskap köper man den tjĂ€nsten men de struntar i det efter garantitiden och lastar över behovet av hjĂ€lp pĂ„ brukaren, sĂ€ger Örjan ThornĂ©.

Maria Rosenqvist Àr enhetschef för utredningsenheten för Àldre och personer med funktionsnedsÀttning.

‒Det Ă„ligger brukaren att begĂ€ra in offerter pĂ„ anpassning. Vissa kommuner, som Flens kommun, stöttar brukare om de sĂ„ önskar kring offertförfarandet och har kontakt med hantverkare och leverantörer. Oavsett om kommunen hjĂ€lper till eller ej vid insamlande av offerter, Ă€r brukaren bestĂ€llare och fakturor stĂ€lls till brukaren. Brukaren erhĂ„ller ekonomiskt bistĂ„nd för att införskaffa, montera, bygga och anpassa bostaden och Ă€ger anpassningen.

Även leverantörskontakten ska brukaren sköta sjĂ€lv.

‒Precis som brukaren skulle om denne köpt och installerat en diskmaskin i hemmet. Men Flens kommun har i flera Ă€renden varit behjĂ€lplig om brukaren har svĂ„rt för denna kontakt eller om kontakten mellan leverantör och brukare Ă€r problematisk. Huruvida garanti finns eller ej pĂ„ anpassningen pĂ„verkar inte brukarens ansvar för egen egendom. Vilken service som ingĂ„r kan dock givetvis pĂ„verkas av om garanti kan Ă„beropas eller ej. Normal service och dagligt underhĂ„ll Ă„ligger brukaren.

En brukare kan göra en ny ansökan om den tycker det finns skÀl för detta.

‒Om befintlig anpassning av detta skĂ€l, eller slitage av anpassningen, inte lĂ€ngre fungerar eller Ă€r tillrĂ€cklig, beviljas brukaren ny eller ytterligare anpassning. Kommunen har inte ansvar för anpassningen i sig men har ansvar för att brukarens behov tillgodoses enligt gĂ€llande lagstiftning. Detta kan i realiteten innebĂ€ra att kommunen beviljar brukaren bidrag till renovering. Om en anpassning inte fungerar som tĂ€nkt, kan detta innebĂ€ra att kommunen ser över andra alternativ vilka bĂ€ttre motsvarar brukarens behov.

Anpassning gÀller

Ta bort trösklar, ordna en duschplats istÀllet för badkar.

Bredda dörrar, installera automatiska dörröppnare och specialhissar.

Ändra höjder pĂ„ köksskĂ„p och arbetsbĂ€nkar, förstĂ€rka fast belysning i kök och badrum.

SÀtta upp rÀcken och ledstÀnger utomhus.

Trall pÄ balkong, bygga ramper och göra gÄngvÀgar hÄrda.

Anpassningar för rehabilitering, funktionstrÀning och sjukvÄrd.

KĂ€lla: Flen.se

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!