Hiss avstängd i servicehus – brandmän bar upp boende till deras lägenheter

Efter att hissen på Igelkottens servicehus fastnat två gånger på kort tid stängdes den av.Nu är de boende fast i sina lägenheter, och hemtjänsten tvingas springa i trapporna.

Staffan Sandberg, enhetschef för personlig assistans, får en trappklättrare av Pia Aalto, enhetschef på medborgarfunktionen.

Staffan Sandberg, enhetschef för personlig assistans, får en trappklättrare av Pia Aalto, enhetschef på medborgarfunktionen.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-03-10 05:00

– Hissen är avstängd, och även om det finns trappor så är det svårt för personer som har någon slags funktionsnedsättning att använda dem. Den som inte kan använda trappan får svårt att ta sig ut, säger Erica Malmros som är enhetschef på Igelkottens servicehus, som ligger i centrala Katrineholm.

Det är i hus tre på Igelkottens servicehus som hissen är avstängd sedan den på kort tid fastnade två gånger vid lunchtid på fredagen. Huset består av fem våningar inklusive bottenplan.

Första larmet kom klockan 11.52. Då hade tre äldre personer blivit fast i hissen enligt uppgifter från SOS Alarm. Räddningstjänsten var snabbt på plats och kunde få ut dem som blivit fast i hissen.

Nästa larm kom 12.23 och även då ska det ha varit tre personer som fastnade i hissen som räddningstjänsten kunde hjälpa ut.

– De som var fast i hissen var okej även om det var olidligt varm för dem, säger Christian Andersson, räddningsledare vid Västra Sörmlands räddningstjänst.

Sedan hissen stannat en andra gång stängdes den av.

På fredagseftermiddagen fanns det också boende som inte kunde ta sig till sina lägenheter. De hade blivit strandsatta på bottenvåningen.

I väntan på en så kallad trappklättrare, som används för att transportera personer med en funktionsnedsättning i trappor, kom räddningstjänsten åter till platsen. Den här gången för att agera räddande änglar och bära de boende upp till deras lägenheter.

Erica Malmros har arbetat som enhetschef vid Igelkottens servicehus sedan en månad men har kunskap om att det varit problem med flera hissar under en längre tid. Hon berättar att hyresvärden, KFAB, har en plan för hur hissarna ska åtgärdas.

Under fredagseftermiddagen kom ett serviceföretag för att undersöka hissen. Servicepersonalen kunde konstatera att det var 34 grader varmt i hissmaskinrummet som ligger på taket av fastigheten.

– Oljan som smörjer hissen uppmättes till 50 grader, och då löser en larmfunktion ut, berättar Jan Kristensson, tf vd på KFAB under sommaren.

Han berättar att det varit problem med just den här hissen en längre tid, och att en ny hiss är beställd.

Många av de boende i servicehuset har hemhjälp från olika utförare.

– Om de ska ta sig till brukarna måste de använda trapporna, säger Erica Malmros.

Under helgen kommer det att vara extra bemannat på servicehuset eftersom det tar tid att springa i trappor tar tid för personalen. Dessutom finns det boende som i vanliga fall klarar sig utan hemtjänst som kan behöva hjälp när det till exempel inte går att ta hissen ner för att äta i matsalen.

Det är oklart när hissen kommer kunna vara i funktion igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om