Anneli Hedberg (S) är ordförande i service- och tekniknämnden i Katrineholm.
– Guppen är ju till för att få ned hastigheten, för att de oskyddade trafikanterna ska känna sig tryggare. Sedan om det är rätt antal gupp eller för många gupp kan inte jag bedöma, det måste tjänstemännen bedöma, säger hon.
Kör man sakta, säger Anneli Hedberg, ska guppen inte vara något bekymmer.
Hon kan konstatera, att trafiken och guppen är ämnen som engagerar många.
– En del är positiva och en del är negativa. Men på den politiska nivån fattar vi inte beslut om hur många gupp det ska vara, utan vi beslutar att det ska vara trygg trafik. Om något gupp blivit för högt eller fel utformat får man titta på det. Jag har hört att det varit gupp som varit för höga, då får man göra om och lägga på mer asfalt vid sidan eller någon annan åtgärd.
När det gäller banansvängen på Vingåkersvägen, som räddningstjänsten tycker utgör en bromskloss i trafiken, hör den till Trafikverkets ansvar.
Själv tycker Anneli Hedberg att det flyter på att köra i Katrineholm, när vägarbetena väl är klara.
– Det kan vara bökigt när de håller på och bygger, eller där det varit dålig asfalt, som på Fabriksgatan. De höll på på många ställen samtidigt, det var bökigt. Där kanske man kan vara efterklok, säger hon.