Hastigheten sänks i nästan hela tätorten

Från och med 2 juli sänks hastigheten från 50 kilometer i timmen till 40 i nästan hela tätorten.– De nya hastigheterna är anpassade för de nya trafikmiljöerna som växer fram, säger Anneli Hedberg (S), ordförande i service- och tekniknämnden.

I samband med att kommunen flyttade ut sitt kontor på stan i helgen var trafikingenjör Cathrine Andersson på plats för att informera katrineholmarna om de nya hastighetsreglerna.

I samband med att kommunen flyttade ut sitt kontor på stan i helgen var trafikingenjör Cathrine Andersson på plats för att informera katrineholmarna om de nya hastighetsreglerna.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-05-28 16:15

Arbetet med att fasa ut hastigheterna 50, 70 och 90 pågår i hela Sverige. Istället ska de ersättas med jämna hastighetsgränserna 40, 60 och 80.

Katrineholms-Kuriren har vid flera tillfällen berättat om kommunens hastighetsplan. Nu är det dags att gå från ord till handling.

Från och med den 2 juli sänks högst tillåtna hastighet på nästan alla vägsträckor i tätorten.

På några enstaka håll höjs dock hastigheten till 60, på exempelvis Österleden, den så kallade Gullfiberrakan och på Nyköpingsinfarten.

– Vi har utgått från konceptet "Rätt fart i staden" som Trafikverket har tagit fram, säger Cathrine Andersson, trafikingenjör vid Katrineholms kommun.

– Det handlar bland annat om att hastigheten på vägen ska stämma överens med miljön som finns runt omkring, fortsätter hon.

Syftet med att sänka hastigheterna är att öka trafiksäkerheten.

– Att sänka hastigheten från 50 till 40 och på vissa gator ändra från 50 eller 70 till 60 är en naturlig anpassning till kommunens övriga arbete med att säkra och trygga trafikmiljön. Flera gator har byggts om, håller på att byggas om eller kommer att byggas om med rondeller och farthinder och med säkra gång- och cykelöverfarter, säger Anneli Hedberg.

I tidigare trygghetsmätningar har katrineholmarna uttryckt oro för just trafikmiljön. Samtidigt tror Anneli Hedberg att det kommer att finnas olika uppfattningar om de nya hastigheterna.

– Många ser behovet av en tryggare trafikmiljö medan andra, troligtvis samma personer som inte uppskattar rondeller och farthinder, anser att det är onödigt och hindrar dem från att köra så fort som möjligt genom Katrineholm.

– Det kommer antagligen att finnas de som inte bryr sig om de nya hastighetsskyltarna utan kör som de anser passar dem bäst. Det blir en fråga för polisen att bevaka.

Till hösten kommer även nya hastighetsbegränsningar att införas i kommunens kransorter.

Detta har hänt:

I augusti 2011 genomfördes en inventering av alla huvudgator och uppsamlingsgator i kommunen.

Gaturummen har därefter klassats in i fem kategorier, från frirum som är ett rum för fotgängare, cyklister och lekande barn till transportrum som enbart är avsedd för fordonstrafik.

Därefter har kommunen tagit fram en hastighetsplan som nu ligger till grund för beslutet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om