Katrineholms kommun har – något motvilligt – bidragit med 40 miljoner till bygget av Citybanan. Kommunstyrelsens ordförande Göran Dahlström (S) har tidigare sagt att den här typen av infrastruktur är av nationellt intresse och därmed inget som kommunerna ska vara med och betala. Och han får medhåll av kollegan Lars Härnström (M), vice ordförande i kommunstyrelsen.
‒Det är egentligen en statlig angelägenhet alltihop. Men det har vi inte fått något gehör för. Men nu har vi väl fått några meter i den där tunneln, säger han.
Lars Härnström har inga större förhoppningar om att den nya Citybanan kommer att ge några effekter för Katrineholms del.
‒Initialt blir det ingen stor inverkan för oss. Det är fortfarande lika trångt på spåren mellan Årstabron och Södertälje. Men det är helt rätt att separera fjärrtågen och pendeltågen och Citybanan är början på ett bättre trafiksystem som kommer att gynna oss på sikt med bättre tillgänglighet mot Stockholm.
Själv åker han både tåg till Stockholm då och då och till dottern som bor i Malmö.
‒Det är praktiskt.
Lars Härnström kommer inte att vara med på söndagens invigning och vad han känner till kommer inte Katrineholm att delta med någon annan representant heller.
‒Nej, vi har varit där för ett halvår sedan på en förvisning. Jag har åkt sträckan och varit på stationerna.