Härlig kavalkad när kulturskolan bjöd på Best of-konsert i Katrineholm

Under lördagen bjöd kulturskolan på en stor strut blandade musikaliska karameller i Tallåsaulan. Med Best of fick publiken örongodis av yppersta klass från årens storföreställningar.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-03-21 17:25

Den som är det minsta orolig över den musikaliska återväxten i Katrineholm kan sluta bekymra sig på momangen. Det står klart efter kulturskolans imponerande Best of-konsert i Tallåsaulan under lördagseftermiddagen.

– En stor föreställning har väl de flesta av oss varit på, men en storföreställning är något annat. Det kan man vara med om vartannat år i Duveholmshallen, konstaterade kulturskolans rektor Lennart Ejeby i sitt inledningstal.

Han passade på att hylla alla elever, pedagoger och andra som varit med under årens produktioner. Sex stycken har det hittills blivit sedan starten 2005 och i februari 2020 är det dags igen.

Tills dess fick publiken hålla till godo med ett axplock från tidigare uppsättningar och vilket härligt fång guldkorn kulturskolan vaskat fram ur gömmorna.

Föreställningen inleddes med Salem Al Fakirs soulångande "Good song" med starka soloinsatser från Julia Brunnmyra och Jonathan Nilsson. En låt som kan få den mest mulna aprillördag att lyfta, inte minst i kulturskolans tappning.

Instrumentalversionen av Beatles "Here comes the sun" blev en roadtrip i orkesterns sektioner med början och start med de akustiska gitarrerna och effektfulla crescendon.

På storbildsskärm projicerades bilder från föreställningarna som numren varit en del av och publiken bjöds även på minnen från de medverkande.

– 350 medverkande som repar på varsitt håll och sen sätter ihop det kvällen innan premiär, det är bara i Katrineholm vi kan fixa en sån sak, utbrast Gustav Karlsson som medverkat i samtliga storföreställningar och möttes av applådåskor.

Ett oförglömligt minne för honom var när han svävade i sele högt över scenen och sjöng en basaria ur Trollflöjten.

– Det var rätt spännande sånglektioner innan för att hitta magstödet, konstaterade han.

Även Agnes Lindqvist hyllade alla lärare som gett henne chansen, från 11-årig statist i Madam under jorden till en huvudroll i 101.an.

– Genom dem har jag hittat min passion för teater. Det är gemenskapen och engagemanget som gjort storföreställningarna till oförglömliga minnen, sade hon.

Ett pärlband av starka insatser från orkester, kör och solister träddes även under lördagens konsert.

Kristallklart med värme i rösten fick solisten Emma Ormegard publiken att tro på en bättre värld i "What a wonderful world"

I den mäktiga och känslofulla Chessduetten "You and I", som var med i Musikal till Max, flätades Linn Anderssons och Erik Palms stämmor till en tät väv av kärlek.

En stor guldstjärna förtjänar även Ola Halvarsson stod för merparten av de maffiga arrangemangen i Best of.

Best of

En Best of-konsert som med guldkornen från storföreställningarna "Kontraster" (2005), "Musikal till Max" (2007), "Madam under jorden" (2010), "Gast" (2012), "Brustna vingar" (2014) och "101:an" (2016).

Medverkade gjorde elever och pedagoger från kulturskolan, musiker från musikkåren, Flens blåsorkester, Åsa folkhögskola och Katrineholms symfoniorkester under ledning av dirigent Anders Ericson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!