Katrineholms handel har lämnat in synpunkter på strategierna, och missnöjet är starkt. Ambitionen att skapa ett levande centrum riskerar att snarast bidra till det motsatta, menar organisationen.
‒Vi är oroliga att framkomligheten begränsas. Det sitter potentiellt fyra kunder i varje bil. Ju fler som kan ta sig till centrum, desto fler väljer att handla i centrum. Det ska inte kännas jobbigt att ta sig ner på stan, säger Jaana Olsson.
Hon säger att de som arbetar i centrum i dag ofta tar de bästa parkeringsplatserna och sedan står där hela dagen.
‒De borde hyra en plats eller parkera längre bort. Man borde se över tiden för hur länge man får parkera i centrum.
I princip håller Katrineholms handel med om att en förtätning av staden bidrar till mer liv och rörelse och stimulerar utbudet av handel och restaurangverksamhet. "Detta är dock inte liktydigt med att varje öppen yta i centrum bör bebyggas med flerbostadshus" skriver Katrineholms handel, som ondgör sig över att alla centrala parkeringsytor bebyggs. I stället föreslår de att man bygger fler våningar på Kvarnen- och Violengalleriorna "som inte skulle kosta en enda parkeringsplats".
Hans G Winberg är sekreterare i Katrineholms handel och har länge varit engagerad i dessa frågor. Han säger att man riskerar att döda centrum med förslagen.
‒Ett levande centrum kan inte göras med bara cyklister. Styr man bort bilarna minskar man förutsättningarna för handeln.
Han tycker att kommunens strategier genomsyras av bilfientlighet.
‒Jag har full respekt för att det behövs insatser för att minska biltrafiken i Stockholm och Göteborg. Men i en stad av Katrineholms storlek blir det närmast löjligt. Vi har inte de problemen på långa vägar.
Katrineholms handel vill att man i stället utgår från den handelsutredning som Nordplan gjorde redan 2009. Där föreslogs bland annat att Drottninggatan skulle öppnas för biltrafik och att viss del av torget skulle upplåtas för parkeringsplatser. Katrineholms handel påpekar att det står i trafikstrategin att tillgängligheten ska omfatta alla och att inget trafikslag ska särbehandlas. Ändå är det precis det man gör i de kommunala strategierna, menar Katrineholms handel, när gång-, cykel- och kollektivtrafik ska prioriteras på de bilburna besökarnas bekostnad.
‒Vi vill inte att man betraktar bilen som en belastning. Vi kan få alla trafikslag att samsas i Katrineholm. Det gör oss också attrativare för inflyttning, säger Hans G Winberg.