Gott betyg till hemtjänsten

KatrineholmHemtjänsten får gott betyg i vård- och omsorgsförvaltningens egen undersökning av hur nöjda brukarna är. 315 av 538 personer har svarat.

Övrigt2012-04-13 05:10

Undersökningen kallas Kvalitetsbarometern och har genomförts tre gånger tidigare: 2004, 2007 och 2009. Katrineholms kommun gör den för att utveckla och förbättra insatserna inom hemtjänsten. Resultatet ligger till grund för förbättringsarbetet, och det är områdeschefen som har ansvar för att förbättringar genomförs.

I en skriftlig enkät har brukarna fått svara på 25 frågor. Frågorna berör hur man upplever insatserna som man får, bemötande från personalen, och trygghet och gemenskap med andra.

Till exempel anser 96 procent att de får den hjälp de är beviljade. 90 procent säger att personalen kommer på överenskommen tid. Om det blir annan tid än den överenskomna svarar 62 procent att de får information om det. 81 procent svarar att de känner sig delaktiga och kan påverka innehållet i stödet.

Ett förbättringsområde som vård- och omsorgschefen Astrid Johansson konstaterar finns är personalkontinuiteten, det vill säga om samma personer kommer och hjälper till eller om det är många olika.

Det har skett en liten ökning av hur många som vet vem som är deras kontaktperson, men fortfarande känner 24 procent inte till det.

Samtliga de 538 personer som hade hemtjänst i september 2011 har fått enkäten. 223 av dessa har inte svarat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om