Genomfarten förvandlas till lĂ„gfartsgata – 13 fartgupp lĂ€ngs nya StrĂ„ket i Katrineholm

GrÀvmaskinerna har satt skopan i marken och bilarna fÄr samsas i det ena körfÀltet. Byggandet av Katrineholms första gÄngfartsomrÄde har startat i korsningen vid Kvarnen.

Illustration över korsningen Fredsgatan/VasavÀgen kommer att höjas upp och utrustas med ljussÀttning som uppmÀrksammar trafikanter pÄ att man kommer in i ett gÄngfartsomrÄde.

Illustration över korsningen Fredsgatan/VasavÀgen kommer att höjas upp och utrustas med ljussÀttning som uppmÀrksammar trafikanter pÄ att man kommer in i ett gÄngfartsomrÄde.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2018-01-28 10:30

Det Àr sex Är sedan östra förbifarten togs i bruk och trafiken lÀngs VasavÀgen har minskat med cirka 30 procent. I dag passerar 8500 fordon varje dygn och korsningarna dirigeras med trafikljus. Rödljusen ska nu ersÀttas med upphöjda gÄngfartsomrÄden i tvÄ av korsningarna dÀr bilar, cyklister och gÄende samsas pÄ samma yta i lÄg hastighet.

– Det kommer att fungera bra, men i lĂ€gre fart. Det Ă€r inte motiverat med trafiksignaler nĂ€r trafiken har minskat, sĂ€ger Johan Ekstrand, projektledare pĂ„ samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen.

VasavÀgen breddades och byggdes tvÄfilig i bÄda rikningarna pÄ 60-talet, för att öka framkomligheten för fordon.

– Nu ska vi göra om sĂ„ att man ökar framkomligheten för cyklister och gĂ„ende. Gatan blir mer attraktiv med mindre buller och det blir trevligare för boende, sĂ€ger Johan Ekstrand.

Efter ombyggnationen kommer bilisterna att ha ett körfÀlt i vardera riktningen. DÀr EriksbergsvÀgen möter TegnervÀgen blir det tillÄtet att Äka med bil i alla fyra riktningarna, vilket inte gÄr i dag. Tillsammans med 18 nya parkeringsplatser och möjlighet att svÀnga österut pÄ Fredsgatan frÄn VasavÀgen, skapar det bÀttre tillgÀnglighet för handel. Breda gÄng- och cykelbanor anlÀggs pÄ bÄda sidorna sÄ att det blir möjligt att ta sig hela strÀckan frÄn Talltullen till LövÄsens handelsomrÄde. StrÄket kommer att fÄ en parkliknande inramning med trÀd och planteringar liknande dem i Talltullen.

[fakta nr="2"]

– Det blir en trĂ€dallĂ© med avenbok som stomme och till det planterar vi lönn, körsbĂ€r, magnolia och olika sorters perenner, sĂ€ger Hans Gahn, stadstrĂ€dgĂ„rdsmĂ€stare.

Kommunens mÄl Àr inte att minska trafiken, utan att fÄ ner hastigheten genom att höja upp korsningarna sÄ att det blir ett hastighetsdÀmpande gupp in och ut ur varje korsning. Guppen krÀvs för att uppfylla sÀkra gÄng- och cykelpassager enligt Trafikverkets nollvision. NÀr strÀckan Àr fÀrdig 2019 kommer bilister att passera över totalt 13 gupp för att ta sig genom StrÄket, frÄn Biltemarondellen till Djulökorsningen.

Vad sÀger du till dem som Àr kritiska till alla gupp?

– Vi behöver göra staden mer trafiksĂ€ker och det bĂ€sta sĂ€ttet Ă€r att sĂ€nka hastigheten, sĂ€ger Johan Ekstrand.

Under ombyggnationen kommer vÀgen att ledas om helt eller delvis i olika etapper. Just nu förbereds arbetet genom att byta en avloppsledning och ett körfÀlt i vardera riktningen Àr öppet.

StrÄket

Är strĂ€ckan som gĂ„r frĂ„n Biltema vid den norra infarten till Djulö kvarn och kallas idag för "genomfarten”.

Ombyggnationen startade hösten 2016.

Etapperna StockholmsvÀgen, rondellen vid Pingstkyrkan och Talltullen ingÄr ocksÄ i StrÄket och Àr fÀrdigstÀllda.

Arbetet lÀngs VasavÀgen/EriksbergsvÀgen pÄbörjas vid Kvarnen och fortsÀtter sedan söderut.

Sedan ÄterstÄr arbetet pÄ Vasabron och korsningen VasavÀgen/Fabriksgatan vid Shellmacken.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!