Julitafestivalen har flyttat till Ericsberg och det vackra, svala stallet, där publiken kan njuta både av skön musik och den vackra slottsparken utanför fönstren.
Det är bara att instämma i vad Carl Pontén, artistisk ledare för Julitafestivalen, sa när han presenterade söndagens konsert i serien:
– Jag vill rikta ett tack till familjen Bonde för att vi få vara i den här fantastiska miljön.
Men nu var det inte trädgårdsvyer genom spröjsade fönster som var på programmet – den upplevelsen måste ses som en ren bonus – utan fyrhändigt piano virtuost och engagerat utövat av två spanska musiker.
Duon inledde med 1700-talsmusik av Johan Sebastian Bach (1685-1750), tre satser ut Cantata som transkriberats för fyrhändigt piano särskilt för Carlos Llamas och Sofia Cabruja av Christoph Ewers.
Nästa stycke var hämtat från 1800-talet och var Johannes Brahms (1833-1897) variationer på ett tema ur Opus 56b av Joseph Haydn, som fick publiken att nästa resa sig ur stolarna. Pianoduon ropades in flera gånger innan den släpptes i väg för en välbehövlig paus.
Efter avbrottet återkom Carlos Llamas och Sofia Cabruja med musik från 1900-talet. Först ett stycke ut Sergei Rachmaninovs (1873-1943) andra symfoni i e-moll, sedan med musik av Maurice Ravel och Manuel de Falla.
Duons fyrhändiga pianospel förde tankarna till pizzareklamen om "extra allt". Det måste vara lätt hänt att det blir lite för mycket, lite för broderat, utsmyckat maffigt, tänkte jag och imponerades av musikernas förmåga att aldrig gå över gränsen och få det hela att bli sentimentalt eller jolmigt. I stället bjöd konserten på ett friskt och kraftfullt framträdande med lättillgänglig men inte sliten musik.
Publiken ville aldrig sluta applådera Carlos Llama och Sofia Cabruja som generöst bjöd på två extranummer.