Fullmäktige backar upp L-förslag om lektorer

Liberalernas förslag att skärpa den vetenskapliga kvaliteten på undervisningen i kommunens skolor får majoritetens stöd – till två tredjedelar.

Övrigt2018-08-21 21:00

Förslaget från Ewa Callhammar, Lars Levin, Inger Hult och Jesper Ek var den sista L-motionen att behandlas av mandatperiodens kommunfullmäktige. På oktobermötet tar en ny församling plats.

Att skolan står högt på dagordningen även då är dock ingen vild gissning. Den engagerade även på måndagen, i flera motions- och interpellationsdebatter och frågor.

KK har tidigare rapporterat om L:s "lektorsmotion". Den syftar till att både höja den akademiska utbildningsnivån i skolorna och att ge legitimerade, erfarna lärare fler karriärmöjligheter.

– En viktig motion, proklamerade John-Erik Nyman (L) från talarstolen.

Forskarutbildade lärare är en bristvara. Och de som finns tas inte alltid tillvara; nyligen lämnade två av dem gymnasiet, enligt Jesper Ek (L) på grund av bristande uppbackning från sina rektorer:

– Vi blöder kompetens.

Det tar flera år att utbilda nya lektorer. Konkurrensen om dem är hård. Samtidigt är det enligt L oklart hur kompetensen tas tillvara hos de lärare med forskarutbildning som i dag finns inom skolan.

Det ska bildningsnämnden nu undersöka, vilket var en del av L-förslaget som fullmäktige ställt sig bakom. Den andra är att kommunen ska skapa ett utvecklingsprogram för att låta ämneslärare läsa in lektorskompetens.

Bildningsförvaltningen, vars yttrande ligger till grund för fullmäktiges beslut, står helt bakom motionens intentioner. Undantaget är L:s tredje propå: att det 2025 ska finnas ett team med lektorer inom olika ämnesområden för skola, förskola och fritidsverksamhet.

Hur dagens och morgondagens lektorer bäst ska samverka ska först utredas.

– Vi kommer nogsamt att se till att den utredningen blir av, kommenterade Nyman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!