Fem nya chefer sökes till vård och omsorg

Vård- och omsorgsförvaltningen är i behov av fem nya chefer. Men att hitta kompetent och erfaren personal blir allt svårare, enligt förvaltningschefen Päivi Kabran.

Päivi Kabran, förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen, säger att det börjar bli svårt att rekrytera chefer.

Päivi Kabran, förvaltningschef på vård- och omsorgsförvaltningen, säger att det börjar bli svårt att rekrytera chefer.

Foto: Fotograf saknas!

Övrigt2017-11-02 16:05

‒ Man har inte haft full bemanning på enhetschefstjänsterna under lång tid. Vi hade det tidigt i höstas, för första gången på flera år. Nu saknar vi några tjänster igen, säger hon.

De fem tjänsterna behöver tillsättas inom en snar framtid

‒Vissa områden är svåra att hitta chefer till. Överhuvudtaget börjar det blir svårt att hitta kompetenta och erfarna chefer. Det är ett generellt bekymmer, säger Päivi Kabran.

‒Om man tittar på exempelvis socionomer som grupp så är det väldigt få som vill arbeta som chefer. Det är ett bristyrke och man måste arbeta strategiskt för att göra yrket mer attraktivt.

För fem år sedan gjordes en omorganisation inom förvaltningen i Katrineholm.

‒Man ökade antalet chefer på högre nivå och minskade antalet chefer närmast brukaren. Så enhetscheferna fick många fler medarbetare under sig. Sedan dess har det varit en jättestor omsättning på chefer, mellan 25-30 procent varje år, säger Päivi Kabran.

Många tyckte att den nya organisationen var för hierarkisk och att de olika chefsrollerna var för otydliga. Något behövde göras. I maj i år togs därför en ny organisation i drift. Antalet högre chefer minskade och antalet enhetschefer blev fler.

‒Enhetscheferna behövde inte söka om sina tjänster. Däremot hade vi en organisation där vi, under förvaltningschefen, hade två avdelningschefer och ett antal områdeschefer. De skulle vi minska för att återigen inför fler enhetschefer. Det är ju egentligen den viktigaste chefsposten, som är närmast omvårdnadspersonalen, närmast brukaren. I den vevan gjorde vi en rekryteringsprocess som var smärtsam för en del, säger Päivi Kabran.

Den nya organisationen innehåller närmare 30 enhetschefstjänster.

Varför tror du att det är så svårt att hitta nya chefer?

‒Det är ett stort ansvar. Och så ska man vara kunnig i många bitar, om själva verksamheten men också om ekonomi, arbetsmiljö, arbetsrätt, rekrytering, ledarskap och hur man skapar en trevlig och attraktiv arbetsplats.

De fem tjänsterna

En av enhetschefstjänsterna har varit utlyst ett par omgångar men hittills har intresset varit obefintligt.

Två chefer har nyligen sagt upp sig eftersom de fått jobb på annat håll.

En enhetschef går i pension till våren.

Samtidigt ska en helt ny tjänst inrättas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!